Lektion. Åk. 7. Naturorienterande ämnen (NO) – Årstider

Lektionsplanering

Årskurs: 7
Ämne: Naturorienterande ämnen (NO)
Tema: Årstider

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Lektionens centrala innehåll omfattar årstider och deras påverkan på naturen, växter och djurliv. Innehållet inkluderar solens inverkan på klimat och väder samt hur olika organismer anpassar sig till förändringar i miljön under de olika årstiderna.

Kunskapskrav

Eleverna ska kunna beskriva och förklara årstidernas växlingar och deras påverkan på det lokala vädret och naturen. De ska även kunna ge exempel på hur olika växter och djur anpassar sig till de förändrade förhållandena under året.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till årstider (10 min)

– Presentera de fyra årstiderna: vår, sommar, höst och vinter, med hjälp av bilder och korta videoklipp.
– Diskutera de kännetecken som är typiska för varje årstid.
– Ställ frågor för att engagera eleverna i diskussionen om deras egna upplevelser av årstider.

Solens inverkan på årstiderna (15 min)

– Förklara hur jordens lutning och omloppsbana runt solen påverkar årstidernas växlingar.
– Använd en jordglob och en lampa för att visuellt demonstrera solens påverkan på olika delar av jorden.
– Diskutera hur detta i sin tur påverkar klimat och väder.

Anpassningar hos växter och djur (15 min)

– Ge exempel på hur växter och djur anpassar sig till olika årstider, till exempel lövfällande träd och djur som går i ide.
– Diskutera exempel på migrering och andra beteenden hos djur under årstidernas växlingar.
– Uppmuntra eleverna att dela med sig av egna observationer av djur och växter under olika årstider.

Gruppdiskussion (10 min)

– Dela in eleverna i grupper och ge varje grupp ett specifikt djur eller växt att diskutera.
– Varje grupp ska fundera på hur deras valda organism anpassar sig till olika årstider.
– Sammanfatta diskussionerna i klassen för att öka förståelsen av årstidernas påverkan.

Aktivitet

Eleverna ska skapa en tidslinje som visualiserar hur olika växter och djur förändras över årets gång. De ska inkludera bilder/foton, texter och diagram som förklarar vad som händer med växten/djuret under varje årstid. Aktiviteten syftar till att förstärka elevernas förståelse för hur årstider påverkar liv i naturen.

Beräknad tidsåtgång: 20 minuter

Exit-ticket

– Nämn de fyra årstiderna.
– Svar: Vår, sommar, höst och vinter.
– Vad påverkar årstidernas växlingar?
– Svar: Jordens lutning och omloppsbana runt solen.
– Ge ett exempel på hur en växt kan anpassa sig till vintern.
– Svar: Lövfällande träd släpper sina blad för att bevara vatten.
– Vad innebär termen “migrering” i förhållande till djur?
– Svar: Det är när djur flyttar till ett annat område under vissa årstider för att överleva.
– Hur påverkar årstidernas förändringar det lokala vädret?
– Svar: Årstiderna påverkar temperatur, nederbörd och solens ljus, vilket påverkar vädret.

Hemläxa

Skriv en kort uppsats (300-400 ord) om hur en specifik växt eller ett djur påverkas av årstiderna. Beskriv hur de anpassar sig och vilka förändringar som sker.

Fördjupningsuppgift

Eleverna kan välja att göra en djupgående forskning om en specifik organism och dess livscykel kopplad till årstiderna. De kan analysera hur dessa organismer reagerar på klimatförändringar och diskutera eventuella utmaningar de står inför.

Förslag för nästa lektion

Klimatförändringar och årstider

Den nästa lektionen kan fokusera på hur klimatförändringar påverkar årstider och vad detta innebär för växter och djur. Vi kan diskutera förändringar i vädermönster och migration och hur dessa kan ha långsiktiga konsekvenser för ekosystemet och biologisk mångfald. Detta kopplar till kunskapskrav som handlar om att förklara och beskriva hur mänsklig aktivitet påverkar naturliga system.

Förberedelser

– Förbered visuella hjälpmedel som bilder och videor om årstider.
– Ha material klart för att skapa tidslinjer (papper, färger, lim, etc.).
– Samla information och exempel på djur och växter kopplade till årstiderna för diskussioner.


Modern Tillbaka-knapp