Lektionsplanering: Demokrati och Diktatur
Årskurs: 7
Ämne: Samhällskunskap
Tema: Demokrati och Diktatur
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Lektionens centrala innehåll avser att belysa skillnaderna mellan demokrati och diktatur, inklusive deras kännetecken, samt hur dessa styrelseskick påverkar medborgarnas liv och rättigheter.
Kunskapskrav
Eleven kan beskriva och ge exempel på skillnader mellan demokratiska och icke-demokratiska styrelseskick, och föra enkla resonemang om hur dessa system påverkar medborgarna.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till Demokrati och Diktatur (10 min)
- Förekomst av olika styrelseskick i världen.
- Vad innebär demokrati?
- Vad innebär diktatur?
Kännetecken för Demokrati (10 min)
- Framträdande drag i en demokratisk stat.
- Rättigheter och friheter för medborgarna.
- Val och valprocesser.
Kännetecken för Diktatur (10 min)
- Gemensamma drag i diktaturer.
- Inskränkningar av medborgarnas rättigheter.
- Exempel på länder med diktatur.
Diskussion och Reflektion (10 min)
- Diskutera varför demokrati är viktigt.
- Reflektera över vad som kan hända i en diktatur.
- Gruppera upp facts vs. opinions om styrelseskick.
Aktivitet
I en gruppaktivitet ska eleverna skapa affischer som visar skillnaderna mellan demokrati och diktatur. De ska inkludera bilder, text och exempel som de lärt sig under lektionen. Om användaren vill ha en mer detaljrik aktivitetsbeskrivning, kan hen skriva “Aktivitet”.
Exit-ticket
- Vad är skillnaden mellan demokrati och diktatur? Svar: Demokrati innebär makt till folket, medan diktatur innebär makt till en eller ett fåtal individer.
- Ge ett exempel på ett land som är en demokrati. Svar: Sverige.
- Ge ett exempel på ett land som är en diktatur. Svar: Nordkorea.
- Vilka rättigheter har medborgarna i en demokrati? Svar: Yttrandefrihet, mötesfrihet och röstningsrätt.
- Varför är demokrati viktigt för samhället? Svar: Den skyddar individens rättigheter och möjliggör deltagande i beslutsfattande.
Hemuppgift
Eleverna ska skriva en kort uppsats på 1–2 sidor om ett land med en demokratisk styrelseform och ett land med en diktatorial styrelseform. De ska jämföra och kontrastera de två systemen, samt reflektera över hur dessa påverkar medborgarnas liv. Om användaren vill ha en färdig hemuppgift baserat på detta förslag, kan hen skriva “Hemuppgift”.