Lektionsplanering
Årskurs: 7
Ämne: Samhällskunskap
Tema: Mänskliga rättigheter och demokrati
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Lektionens centrala innehåll omfattar mänskliga rättigheter och demokratiska värderingar, samt hur dessa rättigheter och värderingar tar sig uttryck i samhället. Eleverna ska även ges möjlighet att utveckla sin förståelse för olika former av styre och hur demokratiska processer fungerar.
Kunskapskrav
Eleven kan beskriva och ge exempel på olika former av styre och förklara hur demokrati och mänskliga rättigheter hänger ihop. Eleven kan även bidra till diskussioner om hur dessa rättigheter appliceras i olika sammanhang.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till mänskliga rättigheter (10 min)
– Förklara vad mänskliga rättigheter är och ge en översikt över de olika typerna av rättigheter (både civila, politiska, ekonomiska, sociala och kulturella).
– Använd exempel från aktuella händelser eller historiska situationer för att illustrera hur mänskliga rättigheter kan påverkas.
– Engagera eleverna genom att ställa frågor om vad de känner till om mänskliga rättigheter.
Demokrati och dess principer (15 min)
– Presentera de grundläggande principerna för demokrati, såsom yttrandefrihet, medborgarskap och majoritetsprincipen.
– Diskutera skillnaden mellan direkt och representativ demokrati, ge exempel på hur dessa former fungerar i Sverige och andra länder.
– Fråga eleverna om de känner till några exempel på hur demokratin har formas och förändrats över tid.
Gruppdiskussion om aktuella händelser (15 min)
– Dela in eleverna i grupper och ge dem aktuella exempel på brott mot mänskliga rättigheter i världen.
– Be dem diskutera hur dessa situationer förhåller sig till de demokratiska principerna som presenterats tidigare.
– Låt varje grupp kort redovisa sina diskussioner för hela klassen.
Sammanfattning och reflektion (10 min)
– Gå igenom de viktigaste punkterna från lektionen och sammanfatta elevernas diskussioner.
– Fråga eleverna om deras egna uppfattningar kring mänskliga rättigheter och demokrati; hur viktiga är dessa för samhället?
– Dela ut en exit-ticket för att samla in elevernas reflektioner.
Aktivitet
Eleverna ska skapa en affisch som illustrerar ett av de mänskliga rättigheterna de har lärt sig om under lektionen. Affischen ska innefatta en kort beskrivning av rättigheten, exempel på hur den kan tillämpas, och vad som kan hända om den bryts. Aktiviteten syftar till att stärka deras förståelse av hur mänskliga rättigheter är praktiska och aktuella i vår värld.
Beräknad tidsåtgång: 30 minuter
Exit-ticket
– Vad är mänskliga rättigheter?
Svar: Rättigheter som skyddar individens frihet och värdighet.
– Ge exempel på en mänsklig rättighet.
Svar: Yttrandefrihet.
– Vad innebär demokrati?
Svar: En styrelseform där medborgarna har inflytande över beslut.
– Nämn en princip som är viktig för demokratin.
Svar: Yttrandefrihet.
– Varför är mänskliga rättigheter och demokrati viktiga i ett samhälle?
Svar: De skyddar individens rättigheter och möjliggör deltagande i beslutsfattande.
Hemläxa
Eleverna ska skriva ett kort resonemang (cirka 200 ord) om hur mänskliga rättigheter påverkar deras vardag och ge exempel på situationer där de tycker att dessa rättigheter skyddas respektive kränks.
Fördjupningsuppgift
Eleverna ska välja en specifik mänsklig rättighet och genomföra en djupgående analys av hur denna rättighet används i ett visst land, inklusive historiska exempel. De ska också diskutera skillnader i tillämpning av denna rättighet i olika länder och föreslå potentiella lösningar på eventuella problem.
Förslag för nästa lektion
Koppling mellan mänskliga rättigheter och globala frågor
I nästa lektion föreslås att eleverna utforskar hur mänskliga rättigheter relaterar till globala frågor, som fattigdom, klimatförändringar och konflikter. Eleverna ska analysera hur dessa frågor kan påverka människors rättigheter och livssituationer i olika delar av världen.
Detta tema är relevant då det hjälper eleverna att se kopplingar mellan det lästa och verkliga världen, och utvecklar deras kritiska tänkande kring hur olika faktorer samverkar. Kunskapskravet att kunna diskutera och förklara sambandet mellan olika samhällsfrågor och mänskliga rättigheter är aktuellt här.
Förberedelser
– Samla relevanta exempel och aktuella händelser kring mänskliga rättigheter att diskutera.
– Förbered material för affischskapande (papper, färgpennor, klister osv.).
– Gör en lista på nyckelbegrepp och frågor att ta upp under genomgångar och diskussioner.