Lektionsplanering
Årskurs: 7
Ämne: Slöjd
Tema: Fritt broderi
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Broderi som tekniskt uttryck samt olika sätt att bearbeta och använda material och skapa funktionella och estetiska föremål. Undervisningen ska ge eleverna kunskaper om olika tekniker inom broderi och dess tillämpning.
Eleven ska kunna använda handverktyg på ett ändamålsenligt och säkert sätt samt skapa ett eget designförslag för broderi med motiveringar. Dessutom ska eleven kunna diskutera och ge respons på eget och andras skapande.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till fritt broderi (10 min)
– Presentera vad fritt broderi innebär och ge exempel på olika tekniker.
– Visa bilder på både traditionella och moderna broderier för inspiration.
– Diskutera material och verktyg som används inom broderi.
Genomgång av tekniker (15 min)
– Välj ut tre olika broderitekniker att demonstrera, exempelvis korsstygn, plattsöm och kedjestygn.
– Förklara steg för steg hur varje teknik utförs och visa praktiska exempel.
– Ge eleverna möjlighet att ställa frågor under genomgången.
Planering av eget broderiprojekt (10 min)
– Eleverna får skapa skisser och planera sina egna broderihandverk i mindre grupper.
– Uppmuntra diskussion och idéutbyte om design och textilval.
– Ge feedback och vägledning under planeringsprocessen.
Materialval och teknikdiskussion (10 min)
– Diskutera hur val av material kan påverka broderiets slutresultat och hållbarhet.
– Låt eleverna dela sina materialval och motivera varför de valt just dessa.
– Sammanfatta de tekniker som eleverna planerat att använda i sina projekt.
Förberedelse inför praktisk broderiarbete (5 min)
– Gå igenom säkerhetsregler för användning av nålar och andra verktyg.
– Informera om vad eleverna behöver ta med sig till nästa lektion för att påbörja sina broderiprojekt.
Aktivitet
Eleverna ska under lektionen planera och skissa sitt eget broderiprojekt, där de väljer teknik och material. De ska arbeta i små grupper för att diskutera sina idéer och få feedback från sina kamrater. Aktiviteten hjälper eleverna att konkretisera sina designidéer och använda sina kreativa färdigheter i praktisk tillämpning.
Beräknad tidsåtgång: 30 minuter
Exit-ticket
– Vad är fritt broderi?
Svar: En teknik där man broderar utan att följa ett mönster.
– Nämn två olika broderitekniker.
Svar: Korsstygn och plattsöm.
– Vilka material kan användas vid broderi?
Svar: Olika typer av tyg och garn.
– Hur kan val av teknik påverka slutresultatet i ett broderi?
Svar: Genom olika tekniker kan färg, struktur och djup i verket påverkas.
– Vad är viktigt att tänka på vid användning av verktyg?
Svar: Säkerhet och ändamålsenlig användning.
Hemläxa
Eleverna ska göra en skriftlig rapport om en broderiteknik de vill använda i sitt projekt, inklusive en beskrivning av tekniken, material som behövs och en skiss. Längd: 300 ord.
Fördjupningsuppgift
Som fördjupningsuppgift kan eleverna få i uppdrag att skapa ett mer avancerat broderiprojekt som inkluderar minst tre olika broderitekniker samt reflektera över valet av material och tekniker i en presentation. De ska också argumentera för sina designval och dess funktionella och estetiska aspekter.
Förslag för nästa lektion
Praktiskt broderiarbete
Nästa lektion kan handla om att påbörja det faktiska broderiarbetet. Eleverna får en dedikerad tid till att arbeta med sina projekt, med lärarens stöd och feedback under processen.
Detta är relevant eftersom det ger eleverna möjlighet att omsätta sina designidéer till praktiskt arbete och tillämpa de tekniker de lärt sig. Kunskapskravet för nästa lektion blir att kunna visa förmåga att genomföra teknik och materialhantering i ett broderiprojekt.
Förberedelser
– Samla och organisera material och verktyg för broderi.
– Förbereda en presentation med exempel på olika broderitekniker.
– Skapa en arbetsyta för eleverna så att de kan arbeta ostört under lektionen.