Kompakt AI-Knappmeny

Lektion. Åk. 7. Slöjd – Påskpyssel

Lektionsplanering

Årskurs: 7
Ämne: Slöjd
Tema: Påskpyssel

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Lektionens centrala innehåll omfattar tekniker för att skapa och bearbeta material samt estetiska och funktionella aspekter av hantverk. Eleverna kommer att lära sig att planera, genomföra och utvärdera ett slöjdprojekt, där fokus ligger på att skapa påskdekorationer.

Kunskapskrav

Eleven kan utföra arbetsprocesser inom slöjd med viss säkerhet och kan även beskriva och reflektera över val av material, verktyg och arbetsmetoder som används.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till påskpyssel (10 min)

– Presentera temat för lektionen och vikten av att skapa egna dekorationer till påsk.
– Visa exempel på olika typer av påskpyssel, såsom äggmålning, girlander och andra dekorationer.
– Diskutera vilket material som kan användas samt möjliga tekniker.

Genomgång av material och verktyg (15 min)

– Visa de olika material och verktyg som kommer att användas under lektionen.
– Förklara hur man arbetar säkert med verktygen, inklusive klippverktyg och lim.
– Ge information om hur man återanvänder material på ett kreativt sätt.

Planeringsarbete (10 min)

– Dela in eleverna i mindre grupper och be dem diskutera vad de vill skapa.
– Be grupperna att skissa på sina idéer och göra en lista över nödvändiga material.
– Gå runt och ge färg och form åt deras tankar och idéer.

Praktisk del: Skapande av dekorationer (15 min)

– Tillåt eleverna att börja arbeta på sina projekt under övervakning och vägledning.
– Ge tips och hjälp vid behov, uppmuntra kreativitet och experimentation.
– Stimulera eleverna att söka lösningar på eventuella problem som uppstår under skapandeprocessen.

Aktivitet

Eleverna får skapa en eller flera påskdekorationer av valt material med hjälp av de tekniker som diskuterats. Fokus ligger på att uttrycka kreativitet och träna på hantverksfärdigheter.
Beräknad tidsåtgång: 40 minuter

Exit-ticket

– Vilken teknik används för att måla ägg?
Svar: Man kan använda akrylfärg eller speciell äggfärg.
– Nämn ett material som kan återanvändas i slöjd.
Svar: Kartong, plastflaskor eller tygrester.
– Vad är en viktig säkerhetsåtgärd när man använder verktyg?
Svar: Att alltid vara uppmärksam och hantera verktygen på ett korrekt sätt.
– Vad ska man tänka på när man planerar sitt slöjdprojekt?
Svar: Att välja material som passar den teknik man vill använda och att ha en tydlig idé.
– Varför är det viktigt att reflektera över sitt arbete?
Svar: För att kunna lära sig av sina erfarenheter och förbättra sina färdigheter.

Hemläxa

Eleverna ska skriva en kort reflektion (150-200 ord) om hur deras skapade dekorationer till påsk speglar deras personliga stil.

Fördjupningsuppgift

Eleverna kan skapa en mer avancerad påskdekoration, t.ex. en automatiserad påskhare, som involverar fler steg och eventuellt elektronik. De ska dokumentera processen i en arbetsrapport som visar på en förståelse för hela arbetsprocessen, från idé till färdig produkt.

Förslag för nästa lektion

Vår- och miljökoncept i slöjd
I nästa lektion kan vi fokusera på hur man kan göra slöjdprojekt med miljövänliga material. Eleverna får möjlighet att experimentera med naturliga och återvunna material för att skapa dekorationer eller funktionella föremål. Detta tema kopplar samman med ämnet miljömedvetenhet och hållbar utveckling.

Förberedelser

– Inhandla och samla in material för påskpysslet.
– Förbereda verktyg och arbetsytor för eleverna.
– Skapa exempel på påskdekorationer att visa för klassen.


Modern Tillbaka-knapp
×