En AI-baserad digital lärarassistent

Lektion. Åk. 7. Slöjd – Resurshushållning

Lektionsplanering

Årskurs: 7
Ämne: Slöjd
Tema: Resurshushållning

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Kursplanen i slöjd för årskurs 7 omfattar bland annat kunskaper om hur man nyttjar resurser, material och arbetsmetoder på ett hållbart sätt. Detta inkluderar att förstå vikten av att återvinna och att minimera svinn under skapandeprocessen.

Kunskapskrav

Eleven kan i sitt slöjdarbete använda olika material och tekniker. Eleven redogör för vilka materialval som gjorts och kan göra medvetna val utifrån resurshushållningens aspekter.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till resurshushållning (10 min)

  • Diskutera vad resurshushållning innebär och varför det är viktigt inom slöjd.
  • Presentera exempel på hur man kan återanvända material i slöjdprojekt.
  • Visa korta videoklipp eller bilder av projekt som illustrerar resurshushållning.

Genomgång av materialval (15 min)

  • Gå igenom olika material som används i slöjd och deras ursprung.
  • Förklara skillnaden mellan nya och återvunna material.
  • Diskutera miljöpåverkan av olika materialval och vilka alternativ som är mer hållbara.

Workshop: Planering av eget projekt (15 min)

  • Låt eleverna brainstorminga idéer för ett slöjdprojekt som inkluderar resurshushållning.
  • Ge exempel på projekt där man kan använda rester från tidigare arbeten.
  • Diskutera hur man kan planera sina materialinköp utifrån resurshushållning.

Presentation av projektplaner (10 min)

  • Eleverna delar sina projektplaner med klassen.
  • Diskutera hur varje projekt kan bidra till bättre resurshushållning.
  • Ge feedback på hur väl projekten reflekterar de principer som diskuterats.

Sammanfattning och reflektion (5 min)

  • Sammanfatta lektionens centrala punkter.
  • Ställ frågor om vad eleverna lärt sig och hur de kan tillämpa dessa kunskaper i framtida slöjdprojekt.

Aktivitet

Eleverna får i uppgift att planera ett slöjdprojekt där de ska använda återvunnet material. De ska skapa en skiss och skriva en kort plan som inkluderar vilken typ av material de kommer att använda, hur de har tänkt återanvända det, och hur de ser att det bidrar till en mer hållbar verksamhet.

Beräknad tidsåtgång: 20 minuter

Exit-ticket

  • Vad är resurshushållning?
    • Resurshushållning handlar om att använda och förvalta resurser på ett hållbart sätt.
  • Vilka är fördelarna med att använda återvunnet material i slöjd?
    • Det minskar svinn och därmed minskar belastningen på miljön.
  • Ge exempel på ett återvunnet material du kan använda i ditt projekt.
    • Papper, kartong, tygrester eller plastflaskor.
  • Hur kan materialval påverka miljön?
    • Material kan ha olika miljöpåverkan beroende på hur de utvinns och tillverkas.
  • Vad var det mest intressanta du lärde dig idag?
    • (Öppen fråga där eleven kan skriva sin egen reflektion.)

Hemläxa

Skriv en kort reflektion (150-200 ord) om hur du kan tillämpa resurshushållning i ditt kommande slöjdprojekt. Inkludera exempel på material du kan återanvända.

Fördjupningsuppgift

Eleverna kan välja att undersöka ett specifikt material och dess livscykel, från råvara till avfall. De ska skapa en presentation som visar hur detta material kan hanteras mer hållbart inom slöjd. Detta ger möjlighet att uppvisa djupare kunskap om både respektive material och hur slöjdpraktik i harmoni med miljön kan utformas.

Förslag för nästa lektion

Skapande av projekt med återvunnet material

I nästa lektion kan eleverna börja arbeta på sina slöjdprojekt med fokus på att implementera de idéer och planer de har diskuterat om resurshushållning. Lektionen bör täcka arbetsmetoder och kreativa tekniker för att arbeta med återvunnet material, samt ge eleverna möjlighet att reflektera över den praktiska sidan av resurshushållning.

Detta förslag på nästa lektion är relevant eftersom det låter eleverna praktiskt tillämpa sin kunskap om resurshushållning och materialval. I denna lektion kan vi fokusera på kunskapskravet att eleverna ska kunna använda olika material och tekniker i sina slöjdprojekt.

Förberedelser

  • Samla exempel på återvunnet material att visa under lektionen.
  • Förbered presentationen och eventuella videoklipp om resurshushållning.
  • Förbered planeringsblad för elevernas projektidéer.

×