Lektion. Åk. 7. Spanska – Beskrivande texter

Lektionsplanering Spanska

Årskurs: 7
Ämne: Spanska
Tema: Läsa och skriva: Beskrivande texter

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Lektionen fokus ligger på att läsa och analysera beskrivande texter. Eleverna lär sig att identifiera viktiga detaljer och att använda detta som grund för att skriva sina egna beskrivande texter.

Kunskapskrav

Eleven kan läsa och förstå innehållet i enklare texter och kan skriva egna texter med relevant innehåll och en viss struktur.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till beskrivande texter (10 min)

  • Förklara vad beskrivande texter är och deras syfte.
  • Diskutera hur beskrivande texter kan måla upp bilder i läsarens sinne.
  • Aktivera elevernas förkunskaper genom att fråga om texter de läst som varit beskrivande.

Läsa en beskrivande text (15 min)

  • Välj en kort beskrivande text (t.ex. en beskrivning av en plats, person eller ett djur) och läs den tillsammans med klassen.
  • Identifiera och diskutera viktiga detaljer som gör texten levande (användning av adjektiv, känslor, miljöbeskrivningar).
  • Eleverna får reflektera över vad som gör texten intressant och engagerande.

Skriva egna beskrivande texter (15 min)

  • Eleverna får i uppgift att skriva en egen beskrivande text, t.ex. “Min bästa vän” eller “Mitt drömhus”.
  • Ge tips på struktur: börjar med en inledning, följs av beskrivning, och avslutning.
  • Uppmuntra användning av adjektiv och detaljer för att skapa en levande bild.

Avslutning och delning (10 min)

  • Ge möjlighet för några elever att läsa sina texter högt för klassen.
  • Diskutera hur de kan ge konstruktiv feedback till varandra.
  • Sammanfatta lektionens ämnen, och betona vikten av att använda beskrivningar för att engagera läsaren.

Aktivitet

Eleverna delas in i små grupper och får välja en bild (kan vara en plats, ett djur eller en person) och tillsammans skriva en beskrivande text om bilden. De ska använda adjektiv och detaljer för att göra texten så levande som möjligt. Efter att de skrivit, ska de presentera sina texter för klassen och förklara valet av beskrivningar.

Exit-ticket

  • Vad är syftet med en beskrivande text? Svar: Att måla upp en bild för läsaren.
  • Vad är viktigt att tänka på när man skriver en beskrivande text? Svar: Använda detaljer och adjektiv.
  • Nämn ett adjektiv som du använde i din egen text. Svar: (elevens svar kan variera).
  • Hur kände du när du skrev din beskrivande text? Svar: (elevens svar kan variera).
  • Vilken text tyckte du bäst om att läsa och varför? Svar: (elevens svar kan variera).

Hemuppgift

Som hemuppgift ska eleverna välja ett ämne de är intresserade av (t.ex. en favoritfilm, en plats de besökt) och skriva en beskrivande text om detta ämne på 5-10 meningar. De ska även använda minst tre adjektiv och förklara vad de betyder.

Citat

“Las palabras son la luz del alma.” – Proverbio español

Detta citat betonar hur ord har kraften att uttrycka och forma våra tankar och känslor. Det knyter an till lektionen då beskrivande texter använder ord för att skapa tydliga och levande bilder i läsarens sinne.


Modern Tillbaka-knapp