Kompakt AI-Knappmeny

Lektion. Åk. 7. Spanska – Familj och vänner

Lektionsplanering

Årskurs: 7
Ämne: Spanska
Tema: Familj och vänner

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll Eleverna ska lära sig att tala och skriva om familj och vänner, samt använda beskrivande fraser.

Kunskapskrav Eleverna ska kunna använda substantiv och adjektiv för att beskriva personer och deras relationer.

Lärarledda instruktioner
Introduktion till familjetermer (10 min)

Presentera begrepp relaterade till familj, såsom “madre” (mor), “padre” (far), “hermano” (bror), “hermana” (syster). Diskutera olika familjestrukturer och få elevernas input.

Övning: Beskriva familjen (10 min)

Eleverna får öva att använda termer i meningar, till exempel “Mi madre es…” Ge exempel och kolla förståelsen.

Beskriva vänner och intressen (10 min)

Introducera termer för vänner och aktiviteter (t.ex. “amigo”, “hobby”). Låt eleverna i par diskutera sina vänner och intressen på spanska.

Grammatik: Adjektiv och deras böjningar (10 min)

Gå igenom hur adjektiv böjs i maskulin och feminin form. Ge exempel och låt eleverna öva genom att beskriva familjemedlemmar.

Sammanfattning och reflektion (10 min)

Sammanfatta lektionen med att låta några elever läsa sina meningar om sina familjer. Diskutera utmaningar och svara på frågor.

Aktivitet

Eleverna får rita en familjeplan (ett släktträd) och skriva korta beskrivningar av varje familjemedlem på spanska, inklusive relationer och intressen. Beräknad tidsåtgång: 20 minuter.

Exit-ticket
  • Hur säger du “familj” på spanska? Svar: Familia.
  • Vad betyder “hermano”? Svar: Bror.
  • Ge exempel på ett adjektiv du kan använda för att beskriva en familjemedlem. Svar: Bonito (vacker).
  • Hur frågar du i en mening om en vän? Svar: ¿Quién es tu amigo?
  • Vad är “hobby” på spanska? Svar: Pasatiempo.
Hemläxa

Eleverna ska skriva en kort text om sin familj (ca 50-100 ord) på spanska där de använder terminologin de lärt sig.

Fördjupningsuppgift

Eleverna kan göra en presentation (kan vara visuellt) om sina vänner eller familjemedlemmar och eventuellt inkludera fotografier.

Förslag för nästa lektion

Tycker om och gillar Fokus för nästa lektion kan vara att använda fraser för att uttrycka vad de gillar och ogillar, vilket inbegriper mat, aktiviteter och intressen. Denna koppling till personliga preferenser bygger vidare på ordförrådet och ökar den känslomässiga kopplingen.

Förberedelser

Förbereda exempel på meningar som beskriver smakpreferenser. Skapa och kolla förståelsen av exit-ticket frågor. Samla bilder på mat och aktiviteter för att stimulera diskussion.


Modern Tillbaka-knapp
×