Lektionsplanering: Grammatik i Spanska
Årskurs: 7
Ämne: Spanska
Tema: Grammatik: Substantiv och artiklar
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Lektionens syfte är att behandla substantivens genus och användning av bestämda och obestämda artiklar i spanskan, vilket är en grundläggande aspekt av språkinlärning.
Kunskapskrav
Eleven kan använda substantiv med rätt artikel och genus i tal och skrift, samt förstå grundläggande grammatiska strukturer.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till substantiv (10 min)
- Kort presentation av vad substantiv är och deras funktion i språket.
- Exempel på substantiv i spanska, inklusive både levande och icke-levande ting.
- Interaktiv fråga: “Kan någon ge exempel på substantiv vi känner till?”
Genus och artiklar (15 min)
- Förklaring av genus i spanska (maskulina och feminina former).
- Genomgång av bestämd och obestämd artikel: “el”, “la”, “un” och “una”.
- Övning där elever identifierar artiklar i meningar.
Övningar: Matcha substantiv med artiklar (15 min)
- Eleverna får ett arbetsblad där de ska matcha substantiv med rätt artikel.
- Parövningar där de diskuterar sina svar.
- Genomgång av eventuella misstag och förtydligande av regler.
Avslutning och sammanfattning (10 min)
- Sammanfatta lektionens huvudpunkter om substantiv och artiklar.
- Ställ öppna frågor för att se vad eleverna lärt sig.
- Sista frågestund för att klargöra eventuell osäkerhet.
Aktivitet
Eleverna delas upp i grupper och får i uppgift att skapa en affisch med hjälp av illustrationer som representerar substantiv med olika genus (maskulina och feminina). De ska skriva en mening under varje bild där de korrekt använder artikel och substantiv. Affischerna ska sedan hängas upp i klassrummet för att visualisera ämnet.
Exit-ticket
- Vad är skillnaden mellan “el” och “la”? Svar: “el” är maskulin och “la” är feminin.
- Ge ett exempel på ett maskulint substantiv. Svar: (eleven ger egna svar, t.ex. “el libro”).
- Ge ett exempel på ett feminint substantiv. Svar: (eleven ger egna svar, t.ex. “la casa”).
- Vad betyder “un” på svenska? Svar: en (obestämd artikel).
- Hur skulle du beskriva en bil på spanska? Svar: (elevens svar kan variera, t.ex. “el coche”).
Hemuppgift
Som hemuppgift ska eleverna skriva en kort text (5-10 meningar) där de beskriver sina favoritföremål. De ska använda både en bestämd och en obestämd artikel för varje substantiv. I slutet av texten ska de översätta substantiven till svenska för att säkerställa förståelse.
Citat
“La lengua es el mapa de nuestro pensamiento.” – John Searle (1996) Detta citat belyser hur språk används för att uttrycka och strukturera våra tankar. Det knyter an till lektionen genom att visa hur viktigt det är att förstå substantiv och artiklar för att formulera sina idéer på rätt sätt.
Nästa lektion
Förslag på tema för nästa lektion: “Grammatik: Verb i presens”. Denna lektion syftar till att ge eleverna en grundläggande förståelse för regelbundna och oregelbundna verbformer i spanskan och hur dessa används i meningar.