Lektionsplanering
Årskurs: 7
Ämne: Spanska
Tema: Grammatik: Tempus och tidsformer
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Lektionens fokus ligger på att förstå och använda olika tempus och tidsformer i spanskan, vilket är väsentligt för att kunna kommunicera om händelser i både dåtid, nutid och framtid.
Kunskapskrav
Eleven kan använda några vanliga tempus i tal och skrift, kan förstå och formulera meningar som beskriver händelser i olika tidsformer.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till tempus (10 min)
- Förklara vad tempus är och dess betydelse för att uttrycka tid i språket.
- Ge översikt över de tre huvudtempusen: presens, preteritum (dåtid) och futurum (framtid).
- Fråga eleverna om exempel på verb de vet kan böjas i olika tidsformer.
Genomgång av presens och preteritum (15 min)
- Djupdyk i presens och preteritum, inklusive hur reguljära och oreguljära verb böjs i dessa former.
- Ge exempel på vanliga verb och be elever dra slutsatser om skillnaderna mellan dem.
- Övning där eleverna böjer ett antal verb i presens och preteritum.
Introduktion till futurum (15 min)
- Förklara hur futurum formas i spanskan, antingen genom att använda hjälpverbet “ir” (att gå) i presens plus infinitiv, eller genom att böja verbet direkt.
- Ge exempel och be eleverna konstruera meningar som beskriver framtida händelser.
- Interaktiv övning där klassen tillsammans böjer några verb i futurum.
Avslutning och repetition (10 min)
- Sammanfatta de tre tempusformer som har diskuterats, och låt eleverna reflektera över vad som kan vara utmanande med att använda dem.
- Diskutera hur man kan använda tempus i olika sammanhang, såsom berättande texter, dagböcker osv.
- Besvara eventuella frågor och ge tips på hur de kan öva ytterligare hemma.
Aktivitet
Eleverna får i uppdrag att skriva en kort berättelse (5-7 meningar) som innehåller tre olika tempus: presens, preteritum och futurum. De ska beskriva en händelse från sitt liv, något de nu gör, och något de planerar att göra. De ska också vara redo att läsa sina berättelser högt för klassen.
Exit-ticket
- Vad är skillnaden mellan presens och preteritum? Svar: Presens beskriver nutid, medan preteritum beskriver dåtid.
- Hur böjer man verbet “hablar” i preteritum? Svar: Hablé (jag pratade).
- Ge ett exempel på en futurumform av ett verb. Svar: Voy a comer (jag ska äta).
- Vilket tempus tycker du är svårast att använda? Svar: (elevens svar kan variera).
- Vad lärde du dig idag om tempus som du inte visste innan? Svar: (elevens svar kan variera).
Hemuppgift
Som hemuppgift ska eleverna skriva en kort text om sina planer för helgen, där de ska använda både presens och futurum. De ska inkludera minst fem meningar och fundera på vad de vill göra. De ska också översätta några av sina meningar till svenska för att säkerställa att de förstår innebörden.
Citat
“El tiempo es oro.” – Proverbio español
Detta citat understryker värdet av tiden och hur viktigt det är att kunna uttrycka olika tidsformer i språket. I lektionen lär sig eleverna att använda tempus effektivt för att kommunicera sina tankar och handlingar.
Nästa lektion
Förslag på tema för nästa lektion: “Grammatik: Sammanfattning av de lärda grammatikreglerna”. Denna lektion syftar till att repetera och sammanfatta de olika grammatiska aspekterna som har tagits upp under terminen för att befästa elevernas kunskaper.