Lektionsplanering
Årskurs: 7
Ämne: Spanska
Tema: Lyssna och förstå: Dialoger i olika vardagskontexter
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Lektionens fokus ligger på att träna lyssningsförståelse genom att lyssna på och analysera dialoger från olika vardagssituationer. Eleverna övar på att förstå och återberätta innehållet.
Kunskapskrav
Eleven kan förstå det centrala innehållet i korta, tydliga muntliga framställningar och kan återge intryck och tankar utifrån vad de hört.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till lyssning (10 min)
- Förklara vikten av lyssningsförståelse i språkinlärning.
- Diskutera olika vardagssituationer där vi hör spansk kommunikation (t.ex. affären, skolan, hemmet).
- Aktivera elevernas förkunskaper genom att fråga om de har hört några dialoger på spanska tidigare.
Lyssna på dialoger (15 min)
- Spela upp en eller flera inspelade dialoger från olika vardagskontexter.
- Ge eleverna specifika uppgifter som de ska tänka på under lyssnandet, såsom att identifiera huvudidéer eller specifika detaljer.
- Kort paus för att diskutera vad de har hört.
Återberätta och diskutera (15 min)
- Eleverna arbetar i små grupper för att diskutera vad de hört och för att återberätta dialogerna för varandra.
- Varje grupp presenterar en sammanfattning av sin dialog för klassen.
- Lärare ger feedback och klargör viktiga delar som kan vara svåra.
Avslutning och reflektion (10 min)
- Sammanfatta lektionens innehåll och diskutera hur väl eleverna kunde förstå dialogerna.
- Fråga om det var någon del som var svår att följa, och diskutera eventuella utmaningar de stötte på.
- Prata om hur lyssningsförståelse kan förbättras med övning.
Eleverna delas in i par och får i uppdrag att skapa sin egen korta dialog baserat på en vardagssituation (t.ex. att handla på en marknad eller fråga om vägen). De ska använda minst fem nya ord eller fraser som de lärt sig tidigare. Efter att de skrivit sina dialoger ska de framföra dem inför klassen.
Exit-ticket
- Vad handlar dialogen om? Svar: (Ett sammanfattande svar baserat på dialogen).
- Vilka karaktärer var involverade i dialogen? Svar: (Eleven ger egna svar).
- Vad var en ny fras eller ett ord du lärde dig? Svar: (Elevens svar kan variera).
- Hur skulle du beskriva känslan hos en av karaktärerna? Svar: (Elevens svar kan variera).
- Vad tyckte du var mest intressant med dialogerna? Svar: (Elevens svar kan variera).
Hemuppgift
Som hemuppgift ska eleverna lyssna på en vald spanskspråkig sång eller kort ljudklipp och skriva en sammanfattning av vad de förstått. De ska också identifiera och förklara tre nya ord från materialet, inklusive deras betydelse och användning i meningar.
Citat
“Escuchar es una de las grandes artes.” – William Arthur Ward (1992)
Detta citat betonar vikten av att lyssna som en konstform. I lektionen uppmuntras eleverna att utveckla sin lyssningsförmåga, vilket är avgörande för att förstå och kommunicera effektivt på spanska.