Lektionsplanering
Årskurs: 7
Ämne: Spanska
Tema: Mat och dryck
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll: Eleverna ska lära sig att diskutera och beskriva mat och dryck på spanska, samt relatera detta till kulturna inslag i spansktalande länder.
Kunskapskrav
Eleverna ska kunna använda ordförrådet för mat och dryck samt formulera enkla meningar och frågor.
Lärarledda instruktioner
- Introduktion till mat och dryck (10 min): Presentera vanliga rätter och drycker på spanska. Diskutera kulturella skillnader i matvanor.
- Vokabulär: Mat och dryck (10 min): Introducera ord och fraser kopplade till mat och dryck, t.ex. “pan” (bröd), “agua” (vatten), “fruta” (frukt). Ge exempel och öva på uttal.
- Frågeformulering om smakpreferenser (10 min): Introducera hur man ställer frågor om matpreferenser (t.ex. “¿Te gusta…?”, “¿Cuál es tu comida favorita?”). Låt eleverna öva i par och ställa frågor om vad de gillar att äta.
- Grammatik: Användning av “gustar” (10 min): Gå igenom hur verbet “gustar” används och skillnaden mellan singular och plural. Låt eleverna öva att formulera meningar om sina preferenser.
- Sammanfattning och reflektion (10 min): Sammanfatta lektionen och låta några elever dela sina favoritmaträtter. Diskutera eventuella kulturfrågor och reflektioner eleverna har.
Aktivitet
Eleverna får i grupper skapa en meny (kan vara för en imaginär restaurang) där de beskriver rätter på spanska, inklusive bilder och priser. Beräknad tidsåtgång: 20 minuter.
Exit-ticket
- Vad betyder “comida”? Svar: Mat.
- Hur säger du “Jag gillar” på spanska? Svar: Me gusta.
- Nämn ett populärt spanskt maträtt. Svar: Paella.
- Hur frågar du någon om deras matpreferenser? Svar: ¿Cuál es tu comida favorita?
- Vad är “bebida”? Svar: Dryck.
Hemläxa
Eleverna ska skriva ner sin favoritmat och dryck på spanska (ca 50-100 ord) och förklara varför de gillar dem.
Fördjupningsuppgift
Eleverna kan göra en kort presentation om en typisk maträtt från ett spansktalande land, inklusive ingredienser och tillagningsmetod.
Förslag för nästa lektion
Kultur och traditioner: I nästa lektion kan fokus ligga på spansk kultur och traditioner, såsom firande och festivaler, där eleverna får en djupare förståelse för kulturens koppling till språket. Det är relevant och viktigt för eleverna att förstå kontexten kring språket de lär sig, vilket ökar deras kulturella medvetenhet. Kunskapskravet kan kopplas till att kunna diskutera kulturella inslag och vad de innebär.
Förberedelser
Samla resurser och bilder relaterade till spansk kultur. Förbereda en presentation av traditioner och firanden. Göra exit-ticket frågor för att testa förståelse.