Lektionsplanering
Årskurs: 7
Ämne: Spanska
Tema: Resmål och platser i spansktalande länder
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Eleverna ska lära sig om viktiga resmål och platser i spansktalande länder och hur man beskriver dem på spanska.
Kunskapskrav
Eleverna ska kunna använda uttryck och vocabulary relaterade till resande och platser och kunna ställa frågor och svara på dem.
Lärarledda instruktioner
Presentation av spanska resmål (10 min)
Presentera några kända ställen i Spanien och Latinamerika, t.ex. Sagrada Familia, Machu Picchu. Diskutera invånarnas liv och hur platsen ser ut.
Ordförråd för resande (10 min)
Introducera relevant ordförråd relaterat till resor såsom “viajar” (resa), “lugar” (plats) och “paisaje” (landskap). Öva uttal och skriva ned orden.
Att ställa frågor och ge svar (10 min)
Lär ut hur man ställer enkla frågor om resmål, t.ex. “¿Dónde está…?” och “¿Qué hay en…?”. Eleverna får i par öva på dessa frågor och ge svar.
Skapa en reseberättelse (10 min)
Låt eleverna i grupper enas om en drömresa till ett spansktalande land och skapa en kort berättelse om vad de skulle göra där. Tänk på att använda det nya ordförrådet och meningarna de lärt sig.
Sammanfattning och reflektionsdiskussion (10 min)
Låt några elever dela sina reseberättelser och prata om varför de valde just det resmålet. Diskutera gemensamt om intressanta faktorer av spansktalande länder som kommit fram under lektionen.
Aktivitet
Eleverna kartlägger en drömresa till ett spansktalande land, där de skriver om vad de skulle vilja se och göra. Eleverna ska inkludera bilder som representerar destinationen och aktiviteter.
Beräknad tidsåtgång
20 minuter
Exit-ticket
Vad betyder “viajar”? Svar: Att resa. Nämn ett känt resmål i ett spansktalande land. Svar: Sagrada Familia, Machu Picchu. Hur frågar du var något ligger? Svar: ¿Dónde está…? Vad är “paisaje”? Svar: Landskap. Varför är resande viktigt? Svar: För att lära sig om andra kulturer och miljöer.
Hemläxa
Eleverna ska skriva en kort text där de beskriver sin drömresa på spanska, inkludera vilka ställen de skulle besöka och vad de skulle göra där (ca 50-100 ord).
Fördjupningsuppgift
Eleverna ska göra en presentation om en specifik stad i ett spansktalande land, där de ska inkludera kultur, mat, sevärdheter och traditioner.
Förslag för nästa lektion
Repetition och avslutande projekt. I nästa lektion kan eleverna ägna tid åt att repetera vad de lärt sig, med inriktning på ett avslutande projekt där de samlar mat, resmål eller traditioner. De kan arbeta i grupper, presentera sitt fynd och skapa en sammanfattning av kunskapen de byggt upp under lektionerna. Detta syftar till att befästa och tillämpa deras kunskaper i en avslutande form. Det är också en bra möjlighet för dem att använda spanskan för att presentera på en kreativ och interaktiv nivå.
Förberedelser
Förbereda material och hjälpmedel för projektet. Samla resurser och exempel för att hjälpa eleverna. Göra exit-ticket frågor för repetitionen av kunskaper.