En AI-baserad digital lärarassistent

Lektion. Åk. 7. Spanska – Spanska traditioner och firanden

Lektionsplanering

Årskurs: 7
Ämne: Spanska
Tema: Spanska traditioner och firanden

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll: Eleverna ska lära sig om viktiga spanska traditioner och firanden, samt ord och fraser kopplade till dessa.

Kunskapskrav

Eleverna ska kunna beskriva och diskutera traditioner och event kopplat till den spansktalande kulturen.

Lärarledda instruktioner
Introduktion till traditioner (10 min)

Presentera några viktiga spanska traditioner, t.ex. “La Tomatina” och “Día de los Muertos”. Diskutera syftet med olika firanden.

Vokabulär för traditioner (10 min)

Introducera ord och fraser kopplade till firandena, t.ex. “celebración” (firande), “festival” (festival). Ge eleverna exempel på hur firanden går till.

Berättande: Berätta om en tradition (10 min)

Låt eleverna i grupper berätta om en tradition från sitt hemland och jämföra den med en spansk tradition. Fråga och diskussion om likheter och skillnader.

Grammatik: Använda tidsuttryck (10 min)

Lära om tidsuttryck på spanska (t.ex. “cada año”, “en diciembre”). Låt eleverna öva på att skapa meningar som beskriver traditioner.

Sammanfattning av lektionen (10 min)

Sammanfatta de traditioner som diskuterats i klassen. Ge utrymme för frågor och reflektioner.

Aktivitet

Eleverna får i grupper skapa en affisch som beskriver en spansk tradition med bilder och text på spanska, inkluderande detaljer om firandet. Beräknad tidsåtgång: 20 minuter.

Exit-ticket

Vad betyder “tradición”? Svar: Tradition.
Nämn en spansk tradition. Svar: La Tomatina.
Vad är “fiesta”? Svar: Fest.
Hur firas Día de los Muertos? Svar: Genom att minnas och hedra de döda med altaren.
Varför är traditioner viktiga? Svar: De bevarar kultur och sammanhållning.

Hemläxa

Eleverna ska skriva en kort text om en viktig tradition i deras eget liv, på spanska (ca 50-100 ord).

Fördjupningsuppgift

Eleverna kan utforska och presentera en mindre känd spansk tradition med fokusering på unika aspekter och tillvägagångssätt.

Förslag för nästa lektion

Travel and Places: Nästa lektion kan handla om resmål och platser i spansktalande länder, där eleverna får använda sitt ordförråd avseende stad och landskap. Detta skapar praktiska tillämpningar av språket i kontexten av resande. Att lära sig om resmål bidrar till deras bredare förståelse av spansktalande kulturer och landets geografi. Kunskapskravet handlar om att kunna diskutera och beskriva resmål och platser.

Förberedelser

Samla bilder och information om olika spanska städer. Förbereda frågor och diskussioner kring resande. Ha exit-ticket frågor redo.


×