Lektionsplanering
Årskurs: 7
Ämne: Spanska
Tema: Verb i preteritum
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Undervisningen ska handla om hur man använder och böjer verb i preteritum. Eleverna ska lära sig skillnaden mellan presens och preteritum och hur man korrekt formar och använder dessa verb i meningar.
Kunskapskrav
Eleven kan förstå och använda verb i preteritum och kan skapa enkla berättelser om tidigare händelser. Eleven kan även identifiera och använda både regelbundna och oregelbundna verb i rätt form.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till preteritum (10 min)
- Förklara vad preteritum är och när det används i spanska.
- Ge exempel på enkla satser och diskutera skillnaden mellan presens och preteritum.
Regelbundna verb i preteritum (15 min)
- Gå igenom hur man böjer regelbundna verb (-ar, -er, -ir) i preteritum.
- Visa konkreta exempel i meningar, t.ex. “Hablé” (jag pratade), “Comí” (jag åt), “Viví” (jag bodde).
Oregelbundna verb i preteritum (15 min)
- Presentera de vanliga oregelbundna verben som “ser”, “ir”, och “tener” i preteritum.
- Ge exempel och låt eleverna öva genom att konstruera meningar.
Parövning (5 min)
- Dela ut ett arbetsblad med olika verb i presens som eleverna ska omvandla till preteritum.
- Låt eleverna arbeta i par för att diskutera sina svar.
Sammanfattning och reflektion (5 min)
- Sammanfatta vad som lärt sig under lektionen.
- Ställ frågor till eleverna om deras förmåga att använda preteritum och om vad de fann mest utmanande.
Aktivitet
Eleverna ska skriva en kort berättelse (4-5 meningar) om något de gjorde under helgen och använda minst fem verb i preteritum.
Beräknad tidsåtgång: 20 minuter
Exit-ticket
- Fråga 1: Vad är preteritum?
Svar: Form av verb som används för att beskriva avslutade handlingar i det förflutna. - Fråga 2: Ge ett exempel på ett regelbundet -ar verb i preteritum.
Svar: “Hablé” (jag pratade). - Fråga 3: Vad är en oregelbunden verbform av “ir” i preteritum?
Svar: “Fui” (jag gick). - Fråga 4: Hur böjer man “comer” i första person preteritum?
Svar: “Comí” (jag åt). - Fråga 5: Vad används verbformen preteritum till?
Svar: För att berätta om händelser som inträffat i det förflutna.
Hemläxa
Skriv en text (100-150 ord) där du beskriver något speciellt som hände förra veckan. Använd minst fem oregelbundna verb i preteritum i din text.
Fördjupningsuppgift
Skapa en presentation (3-5 minuter) om en minnesvärd händelse (t.ex. en resa eller en fest) och inkludera minst sju verb i preteritum, både regelbundna och oregelbundna. Använd bilder för att illustrera händelsen.
Förslag för nästa lektion
Tema: Framtidsform (futurum)
I nästa lektion kan fokus läggas på hur man uttrycker framtidsplaner och intentioner på spanska, där eleverna får öva på att formulera meningar om vad de ska göra. Detta ger en progression från att tala om det förflutna till att diskutera framtida händelser.
Förberedelser
- Förbered exempelmeningar med verb i preteritum.
- Skapa arbetsblad för övningar där eleverna ska böja verb.
- Samla material för elevernas presentationer om minnesvärda händelser.