Lektionsplanering
Årskurs: 7
Ämne: Svenska
Tema: Att analysera och tolka skönlitteratur
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll: Undervisningen ska ge eleverna möjlighet att läsa och analysera skönlitteratur för ungdomar, där de lär sig att förstå och tolka texter. Fokus ligger på att förstå teman, motiv, karaktärsutveckling samt att koppla dessa till samhällsfrågor och individens livsvillkor. Eleverna ska även utveckla sina strategier för att sammanfatta och kritiskt granska texter.
Kunskapskrav
Eleven läser skönlitteratur och sakprosatexter med gott flyt och visar god läsförståelse. Dessutom analyserar eleven texter, sammanfattar huvudbudskap och resonemang. Elevens förmåga att koppla innehållet till egna erfarenheter och samhällsförhållanden bedöms också.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till skönlitteratur (10 min)
- Definiera vad skönlitteratur omfattar och dess betydelse för att utforska mänskliga erfarenheter.
- Diskutera teman som ofta finns i skönlitteratur, t.ex. identitet, vänskap och konflikter.
- Ställ öppna frågor för att engagera eleverna, till exempel: “Vad tycker ni är viktigt i en berättelse?”.
Lässtrategier för analys (10 min)
- Presentera flera lässtrategier, inklusive att ställa frågor till texten, skapa mental bild och markera viktiga delar.
- Diskutera vikten av att läsa med kritiska ögon; vad vill författaren förmedla?
- Ge exempel på frågor man kan ställa, som: “Vad driver karaktären?”, “Vilket budskap finns i texten?”.
Analys av en skönlitterär text (10 min)
- Dela ut en kort text eller ett kapitel från en lämplig ungdomsbok.
- Ge eleverna några minuter att läsa och markera nyckelpassager.
- Be dem tänka på och diskutera i par vad de tror är textens centrala tema och motiv.
Gruppdiskussion (10 min)
- Samla eleverna i grupper och be dem diskutera sina tankar kring texten utifrån de frågor som diskuterades.
- Varje grupp kan få i uppdrag att sammanfatta vad de kommit fram till och presentera detta för klassen.
- Betona vikten av att lyssna på varandras perspektiv.
Avslutande reflektion (10 min)
- Sammanfatta lektionens huvudpunkter och diskutera hur de kan tillämpa dessa analysverktyg på andra texter.
- Be eleverna reflektera över sina egna tankar och upplevelser kring att läsa skönlitteratur.
- Diskutera hur man på bästa sätt kan kritiskt granska en text.
Aktivitet
Eleverna ska skriva en kort analys (200-300 ord) av den skönlitterära texten de läst. De ska beskriva ett centralt tema, karaktärsutveckling och vad de anser att författaren vill förmedla. Beräknad tidsåtgång: 20 minuter.
Exit-ticket
- Vad kännetecknar skönlitteratur? – Skönlitteratur är fiktiva berättelser som utforskar mänskliga erfarenheter och känslor.
- Nämn två centrala teman i skönlitteratur. – Identitet och konflikt är vanliga teman.
- Hur kan man analysera en karaktärs motiv? – Genom att studera deras handlingar och beslut i olika situationer i berättelsen.
- Vad betyder det att läsa kritiskt? – Att som läsare tänka noga på vad texten betyder, fråga sig vad författaren vill säga och reflektera över egna reaktioner.
- Hur kan du koppla en berättelse till samhälleliga frågor? – Genom att identifiera hur karaktärernas upplevelser och dramer speglar verkliga sociala problem i samhället.
Hemläxa
Välj en skönlitterär bok eller novell som du läser och skriv en djupgående analys (300-400 ord) om en karaktär och dess relation till bokens tema. Reflektera också över hur karaktären utvecklas genom berättelsen.
Fördjupningsuppgift
Som en del av fördjupningsuppgiften ska eleverna välja en skönlitterär text och genomföra en jämförande analys mellan den valda texten och en annan text, där de undersöker likheter och skillnader i teman och karaktärsutveckling. Denna analys ska presenteras i en skriftlig rapport.
Förslag för nästa lektion
Tema: Tema och motiv i olika genrer. I nästa lektion kommer vi att fokusera på att jämföra och kontrastera teman och motiv i olika genrer, såsom skräck, fantasy och romantik. Eleverna kommer att fostras i att analysera hur olika genrer uttrycker liknande teman på unika sätt. Denna lektion är relevant då den ger eleverna verktyg att bättre förstå och uppskatta litteraturens mångfald.
Förberedelser
- Förbered skönlitterära texter eller utdrag för analys.
- Skapa en lista med diskussionsfrågor som kan hjälpa eleverna att fokusera under gruppdiskussionen.
- Se till att det finns anteckningsmaterial tillgängligt för eleverna under analysövningen.