En AI-baserad digital lärarassistent

Lektion. Åk. 7. Svenska – Att kombinera texttyper

Lektionsplanering

Årskurs: 7
Ämne: Svenska
Tema: Att kombinera texttyper

Koppling till styrdokument

Undervisningen ska ge eleverna möjlighet att förstå hur man kombinerar olika texttyper för att skapa mer dynamiska och intressanta texter. Fokus ligger på att identifiera de typiska drag och strukturer för varje texttyp, samt att få eleverna att skriva texter som kombinerar flera stilar och syften.

Kunskapskrav

Eleven skriver olika slags texter med tydligt innehåll och fungerande struktur. Dessutom visar eleven god förmåga att anpassa sina texter efter syfte och mottagare, samt att använda språkliga drag som är typiska för olika texttyper.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till kombination av texttyper (10 min)

  • Diskutera vikten av att förstå och kunna kombinera texttyper för att fördjupa och variera skriftlig kommunikation.
  • Ge exempel på texter som kombinerar olika texttyper, såsom nyhetsartiklar med inslag av personliga berättelser (krönikörers arbete) eller fiktion med informativa inslag.

Genomgång av texttyper (10 min)

  • Repetera de texttyper som tidigare diskuterats: berättande, beskriven, förklarande och argumenterande.
  • Diskutera hur man kan tillämpa drag från olika texttyper för att förstärka sina budskap.
  • Analysera skillnaderna mellan renodlade texter och de som kombinerar olika typer.

Skrivövning: Kombinera texttyper (10 min)

  • Dela ut ett ämne och be eleverna att skriva en kort text där de kombinerar minst två texttyper.
  • Till exempel kan de skriva en berättelse med argumenterande inslag eller en beskrivande text som innehåller personlig reflektion.
  • Ge dem tid att brainstorma och utforma sina texter.

Delning och respons (10 min)

  • Dela in eleverna i grupper där de får läsa sina texter för varandra.
  • Be dem att ge feedback på hur väl de har lyckats kombinera texttyperna och om texten är tydlig och engagerande.
  • Diskutera hur kombineringen av texttyper påverkar deras upplevelse av texten.

Avslutande reflektion (10 min)

  • Samla klassen och diskutera vad de har lärt sig om att kombinera texttyper.
  • Be eleverna reflektera över sina erfarenheter av skrivövningen och hur de kan använda denna kunskap i framtiden.
  • Diskutera fördelarna med att kombinera texttyper och hur det kan göra deras skrivande mer mångsidigt och uttrycksfullt.

Aktivitet

Eleverna ska revidera sin text utifrån respons de fått under gruppdiskussionen och lämna in en slutgiltig version av sin kombinerade text (250-350 ord) för bedömning.

Beräknad tidsåtgång: 20 minuter

Exit-ticket

  • Vad innebär det att kombinera texttyper?
    • Att kombinera texttyper innebär att använda kännetecken från flera olika typer av texter i ett och samma skrivande, vilket kan berika och fördjupa budskapet.
  • Nämn två exempel på texttyper som kan kombineras.
    • Berättande och argumenterande texter.
  • Vad kan syftet vara med att kombinera texttyper?
    • Syftet kan vara att nå en bredare publik, skapa en mer komplex berättelse eller att förtydliga ett budskap.
  • Hur kan kombinationen av texttyper påverka läsarens upplevelse?
    • Folk tolkas olika känslor och budskap, vilket gör texten mer intressant och ger fler ingångar till diskussion och reflektion.
  • Varför är det viktigt att leva sig in i olika texttyper?
    • Genom att förstå olika texttyper kan man anpassa sitt skrivande bättre för olika mål och syften samt nå fram till olika läsare.

Hemläxa

Skriv en kombinerad text (400-500 ord) om ett ämne som intresserar dig. Använd minst två texttyper och se till att integrera dessa på ett tydligt och meningsfullt sätt.

Fördjupningsuppgift

Som en del av fördjupningsuppgiften kan eleverna välja en aktuell händelse och skriva en artikel som innehåller både informativa och beskrivande inslag. De ska också inkludera en kort kommentar eller åsikt i tonen av en argumenterande text, och redovisa för klassen varför de valt att sträva efter denna kombination.

Förslag för nästa lektion

Tema: Att kritiskt granska och återge information

I nästa lektion kommer vi att fokusera på att kritiskt granska källor och återge information på ett korrekt och tydligt sätt. Eleverna kommer att få redskap för att identifiera pålitliga källor och lära sig att redigera information för att skriva sakliga texter. Denna lektion är relevant för att utrusta eleverna med viktiga färdigheter i informationssökning och källkritik i en tid där desinformation är vanligt.

Förberedelser

  • Förbered exempel på texter med olika texttyper för analys.
  • Skapa frågor som kan vägleda eleverna under skrivövningarna och gruppdiskussionerna.
  • Se till att det finns material tillgängligt för elever som behöver stöd i att kombinera olika texttyper.

×