Kompakt AI-Knappmeny

Lektion. Åk. 7. Svenska – Motivation

Lektionsplanering

Årskurs: 7
Ämne: Svenska
Tema: Motivation

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Lektionens centrala innehåll fokuserar på att bearbeta och reflektera över texters och mediers budskap och syfte. Det handlar också om att utveckla förståelse för hur olika språk och stilfigurer kan användas för att motivera och involvera läsare och lyssnare.

Kunskapskrav

Eleven kan läsa och analysera skönlitterära och sakprosa texter och kommentera deras innehåll, tematik och stil. Eleven kan formulera sig såväl i tal som i skrift och anpassa språket efter sammanhanget.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till motivation (10 min)

– Förklara vad motivation är och hur det påverkar våra handlingar och vårt lärande.
– Diskutera olika typer av motivation (inre och yttre) med hjälp av exempel som eleverna kan relatera till.
– Ta upp varför motivation är viktig i skolarbetet och i livet i stort.

Texter om motivation (15 min)

– Läs och analysera en kort text om motivation som lyfter fram framgångshistorier.
– Diskutera med eleverna vilka delar av texten som var mest inspirerande och varför.
– Lyfta fram språkliga medel i texten som bidrar till att motivera läsaren.

Reflektion och diskussion (15 min)

– Låt eleverna reflektera över sina egna motivationsfaktorer. Vad motiverar dem i skolarbetet?
– Dela in klassen i mindre grupper för att diskutera gemensamma tankar om motivation.
– Samla upp tankar och insikter från gruppdiskussionerna i helklass.

Sammanfattning och koppling till personlig motivation (10 min)

– Sammanfatta lektionen med att eleverna får tänka på vad de kan göra för att öka sin egen motivation.
– Diskutera hur man kan sätta mål för att hålla motivationen uppe.
– Presentera strategier som kan hjälpa till att boosta motivationen.

Aktivitet

Eleverna ska skriva en kort personlig text (200–300 ord) där de beskriver vad som motiverar dem i deras skolarbete och i livet. De ska använda exempel och resonera kring olika faktorer som påverkar deras motivation. Denna aktivitet kopplar till lektionens tema genom att eleverna undersöker och uttrycker sina egna motivationskällor.
Beräknad tidsåtgång: 20 minuter

Exit-ticket

– Vad är motivation?
– Svar: En inre eller ytlig drivkraft som får oss att vilja göra något.
– Ge två exempel på inre motivation.
– Svar: Nyfikenhet, intresse för ett ämne.
– Vad är ett exempel på yttre motivation?
– Svar: Belöningar, betyg, beröm.
– Varför är motivation viktigt för lärande?
– Svar: Det ökar engagemang och förbättrar resultat.
– Hur kan du förbättra din egen motivation?
– Svar: Genom att sätta tydliga mål och belöna mig själv.

Hemläxa

Skriv en reflekterande text (300-400 ord) där ni tar upp hur ni kan öka er egen motivation i skolarbetet och ge exempel på strategier ni planerar att använda.

Fördjupningsuppgift

Eleverna kan göra en djupgående studie av en känd person vars liv och arbete har inspirerat andra till att sträva efter sina mål. De ska analysera vilken typ av motivation personen hade och hur denna motivation påverkade deras framgång. Eleverna ska presentera sina resultat i en muntlig presentation.

Förslag för nästa lektion

“Nästa lektion kan handla om hur man sätter SMARTa mål och hur dessa mål kan kopplas till inre och yttre motivation. Detta tema är relevant för att hjälpa eleverna att konkretisera och planera sina motivationsstrategier. Under lektionen bör eleverna få möjlighet att både sätta personliga mål och diskutera hur de kan nå dem, vilket kopplar till kunskapskrav kring målinriktad kommunikation och självständigt lärande.”

Förberedelser

– Välj och skriv ut texter om motivation att använda i lektionen.
– Förbered grupper för diskussioner under lektionen.
– Planera exempel på strategier för att öka motivation att dela med klassen.


Modern Tillbaka-knapp
×