Lektionsplanering
Årskurs: 7
Ämne: Svenska
Tema: Muntliga presentationer och retorik
Koppling till styrdokument
Undervisningen ska ge eleverna möjlighet att förbereda och genomföra muntliga presentationer. Innehållet ligger på att utveckla retoriska färdigheter, anpassa presentationerna efter syfte och målgrupp samt använda stödord och olika hjälpmedel för att genomföra effektiva framställningar. Eleverna ska också lära sig att använda kroppsspråk och röstteknik för att förstärka sitt budskap.
Kunskapskrav
Eleven förbereder och genomför muntliga framställningar med fungerande struktur och anpassning till syfte och målgrupp. Dessutom formulerar eleven tydliga argument och bemöter frågor och motargument på ett adekvat sätt.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till muntliga presentationer (10 min)
- Diskutera vikten av muntliga presentationer och deras syften.
- Gå igenom olika former av presentationer (t.ex. informella, formella, berättande).
- Presentera vad som kännetecknar en väl genomförd presentation.
Retoriska verktyg och tekniker (10 min)
- Introducera några grundläggande retoriska verktyg, såsom ethos (karaktär), pathos (känsla) och logos (logik).
- Diskutera hur dessa verktyg kan användas i presentationer för att övertyga och engagera publiken.
- Visa exempel på talare som använder effektiva retoriska tekniker.
Organisera och planera en presentation (10 min)
- Gå igenom stegen i att förbereda en presentation, inklusive att välja ämne, strukturera innehållet, och att skapa visuella hjälpmedel.
- Låt eleverna brainstorma idéer till sina presentationer och diskutera hur de kan använda stödord för att organisera sina tankar.
- Be dem tänka på sina aktuella kunskaper om retoriska medel och hur de kan tillämpas i deras presentationer.
Genomförande av presentationer i par (10 min)
- Dela in klassen i par och låt dem öva på att hålla korta presentationer för varandra, där de använder de verktyg och tekniker de lärt sig.
- Efter varje presentation, ge dem tid att ge varandra konstruktiv feedback.
- Betona vikten av att lyssna och ställa frågor efter en presentation som en del av det interaktiva samtalet.
Avslutande reflektion (10 min)
- Samla klassen och diskussion om vad de lärt sig under lektionen och hur de kan tillämpa dessa färdigheter i framtida presentationer.
- Diskutera hur man kan ge och ta emot feedback under muntlig framförande och vikten av förberedelse.
- Be dem reflektera över hur dessa färdigheter står i förhållande till att uttrycka sina åsikter och idéer på ett effektivt sätt.
Aktivitet
Som del av aktiviteten ska eleverna förbereda en skriftlig sammanfattning (200-300 ord) av sina presentationer, där de beskriver innehåll, struktur och retoriska medel de använde. De ska också inkludera feedback de fick från sina kamrater.
Beräknad tidsåtgång: 20 minuter.
Exit-ticket
- Vad kännetecknar en bra muntlig presentation?
- En bra muntlig presentation har tydlig struktur, anpassat språk, engagerande innehåll, och använt effektiva retoriska verktyg.
- Beskriv kort vad ethos, pathos och logos innebär.
- Ethos handlar om talarens trovärdighet, pathos syftar till att påverka känslor och logos fokuserar på logiska argument.
- Varför är kroppsspråk viktigt i en presentation?
- Kroppsspråk kan förstärka budskapet och hjälpa till att hålla publiken engagerad.
- Vad kan du göra för att förbereda dig inför en presentation?
- Man kan öva sin presentation flera gånger, skapa visuella hjälpmedel och planera svar på eventuella frågor.
- Hur kan feedback från andra hjälpa dig att förbättra dina presentationer?
- Feedback ger en extern perspektiv och kan hjälpa till att identifiera styrkor och svagheter i ens framförande och innehåll.
Hemläxa
Förbered en fullständig muntlig presentation (4-5 minuter) om ett valt ämne. Använd retoriska verktyg och strategier som diskuterats under lektionen. Förbered visuella hjälpmedel om möjligt.
Fördjupningsuppgift
Som en del av fördjupningsuppgiften kan eleverna välja en offentlig talare (exempelvis en politiker eller en känd författare), analysera ett av deras tal och presentera sina observations- samt reflektioner på hur retoriska medel används i talet.
Förslag för nästa lektion
Tema: Texter och deras budskap
I nästa lektion kommer eleverna att fokusera på att analysera olika typer av texter utifrån budskap och avsikt. De kommer att lära sig att identifiera teman och motiv i både skönlitterära och sakprosatexter. Denna lektion är relevant för att fördjupa deras förståelse för innebörden av texter och att koppla den till både samhälleliga och personliga frågor.
Förberedelser
- Förbered exempel på framgångsrika och misslyckade muntliga presentationer.
- Se till att det finns material och teknik tillgängligt för eleverna att använda i sina presentationer.
- Utveckla en checklista för presentationer som kan vägleda eleverna i deras förberedelser.