Lektionsplanering
Årskurs: 7
Ämne: Svenska
Tema: Novell
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
I denna lektionsplanering fokuserar vi på att förstå och analysera skönlitterärt skrivande, med särskild betoning på noveller. Eleverna ska utveckla sin förmåga att urskilja budskap, tema och motiv i berättande texter, samt lära sig om novellens struktur och stilistiska drag.
Kunskapskrav
Eleven skriver olika slags texter med begripliga innehåll, i huvudsak fungerande struktur och viss språklig variation. Dessutom för eleven utvecklade resonemang om tydligt framträdande budskap i olika texter.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till noveller (10 min)
- Presentera vad en novell är och dess karakteristika.
- Diskutera skillnaden mellan noveller och andra litterära former, såsom romaner och noveller.
- Ge exempel på kända novellförfattare och deras verk.
Genomgång av novellens struktur (15 min)
- Förklara novellens typiska struktur: inledning, konflikt, upplösning.
- Analysera en kortnovell tillsammans i klassen för att identifiera dessa strukturella delar.
- Diskutera hur dessa delar bidrar till novellens budskap.
Analysera språkliga drag (10 min)
- Gå igenom viktiga språkliga drag i noveller, som bildspråk och dialoger.
- Visa hur bildspråk kan förstärka berättelsens tema och känslor.
- Låt eleverna ge exempel på bildspråk från en novell som de har läst.
Gruppdiskussioner (10 min)
- Dela in eleverna i små grupper för att diskutera en novell de har läst.
- Ge riktlinjer för vad de ska diskutera: teman, känslor som skapas, och författarens stil.
- Samla tankar från grupperna och diskutera gemensamma insikter i klassen.
Sammanfattning och reflektion (5 min)
- Sammanfatta dagens lektion och lyfta fram viktiga lärdomar.
- Uppmana eleverna att reflektera över hur de kan använda det de har lärt sig i sitt eget skrivande.
Aktivitet
Eleverna får i uppdrag att skriva en kortnovell utifrån ett givet tema (t.ex. “En oväntad händelse”). Syftet med denna aktivitet är att låta eleverna tillämpa sin förståelse av novellens struktur och språkliga drag.
Beräknad tidsåtgång: 20 minuter
Exit-ticket
- Vad är de tre huvudsakliga delarna av en novell?
Svar: Inledning, konflikt och upplösning. - Vilka språkliga drag kan man hitta i noveller?
Svar: Bildspråk, dialoger, och beskrivningar. - Nämn en känd novellförfattare.
Svar: Exempelvis Hjalmar Söderberg. - Hur kan bildspråk påverka en berättelse?
Svar: Det kan förstärka känslor och teman. - Vad är syftet med en novell?
Svar: Att engagera läsaren i en kort men intensiv berättelse.
Hemläxa
Eleverna ska läsa en novell av en författare de valt och skriva en analys av novellen (ca 300 ord).
Fördjupningsuppgift
Eleverna får i uppgift att skriva en novell med ett budskap som riktar sig till en specifik målgrupp. De ska skapa karaktärer och en handling som attraherar läsarna och visar på deras kunnande om novellens uppbyggnad och innehåll. Denna uppgift syftar till att ge dem möjligheten att visa sina högsta kunskaper och kreativa förmågor.
Förslag för nästa lektion
I nästa lektion kan vi dyka djupare in i skillnaderna mellan noveller och romaner, med fokus på längd, komplexitet och teman. Vi kommer också att diskutera hur noveller kan inspirera till längre berättelser. Denna progression är viktig då det hjälper eleverna att se det större sammanhanget inom litteraturen, vilket knyter an till kommande lässamarbeten och projekt.
Förberedelser
- Välj en novell som ska användas som exempel under lektionen.
- Förbered material för att dela ut till eleverna som innehåller vägledning för skrivandet av noveller.
- Samla exempel på noveller och författares verk som kan inspirera eleverna.