Kompakt AI-Knappmeny

Lektion. Åk. 7. Svenska – Språkets påverkan och stilistiska medel

Lektionsplanering

Årskurs: 7
Ämne: Svenska
Tema: Språkets påverkan och stilistiska medel

Koppling till styrdokument

Undervisningen ska ge eleverna möjlighet att undersöka hur språket används i olika texter och effekten av stilistiska medel. Eleverna ska lära sig att identifiera och analysera språkligt uttryck, bildspråk och olika stilistiska verktyg samt förstå deras syften och betydelse i olika sammanhang.

Kunskapskrav

Eleven analyserar och tolkar texter med god förståelse och förmåga att koppla texter till olika stilar och genrer. Dessutom visar eleven förmåga att resonera kring hur språk och stilistiska medel påverkar textens budskap och syfte.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till stilistiska medel (10 min)

  • Definiera vad stilistiska medel är och varför de används i texter.
  • Beskriv några vanliga stilistiska medel, såsom metafor, liknelse, personifikation, och alliteration.
  • Diskutera hur dessa medel kan påverka läsarens upplevelse av texten.

Exempel och analys av stilistiska medel (10 min)

  • Visa exempel från kända skönlitterära verk och analysera hur författarna använder stilistiska medel för att förstärka sina berättelser.
  • Analysera effekten av ett specifikt stilistiskt medel i ett exempel, till exempel hur en metafor kan ge djupare förståelse för en karaktärs känslor.

Gruppövning: Identifiera och diskutera (10 min)

  • Dela ut korta texter med olika stilistiska medel och be eleverna arbeta i små grupper för att identifiera och diskutera dessa medel.
  • Be dem tänka på hur medlen påverkar textens ton och budskap.
  • Be varje grupp att presentera sina fynd för klassen.

Praktisk skrivuppgift (10 min)

  • Ge eleverna i uppdrag att skriva en kort text (150-200 ord) där de ska inkludera minst tre olika stilistiska medel.
  • Be dem att skriva en beskrivning av en plats, en karaktär eller en händelse och uppmuntra dem att experimentera med språket.
  • Betona vikten av att tänka på hur deras val av stilistiska medel förstärker skrivandet.

Avslutande reflektion (10 min)

  • Samla klassen för en avslutande diskussion kring vad de har lärt sig om stilistiska medel.
  • Be eleverna dela med sig av sina erfarenheter från skrivuppgiften och hur de valde att använda stilistiska medel.
  • Diskutera hur dessa medel kan tillämpas i framtida skrivande för att skapa mer engagerande och uttrycksfulla texter.

Aktivitet

Eleverna ska revidera sin text från skrivuppgiften och fokusera på att ytterligare integrera stilistiska medel. De ska presentera sin text för klassen och diskutera sina stilistiska val. Beräknad tidsåtgång: 20 minuter.

Exit-ticket

  • Vad är stilistiska medel?
    • Stilistiska medel är tekniker som författare använder för att ge sin text en viss stil eller effekt, och kan inkludera exempel som metaforer, liknelser och personifikation.
  • Ge exempel på två stilistiska medel.
    • Metafor och alliteration.
  • Varför är stilistiska medel viktiga i skrivet språk?
    • De berikar texten och kan påverka hur läsaren tolkar budskapet och känslorna i texten.
  • Hur kan bildspråk påverka läsarens förståelse?
    • Bildspråk kan skapa starkare intryck och ge djupare insikter genom att jämföra något med något annat, vilket gör att läsaren kan relatera känslor och upplevelser bättre.
  • Kan du ge ett exempel på hur stilistiska medel används i en text du läst?
    • [Eleven kan ge exempel som är relevanta från egna läsupplevelser].

Hemläxa

Välj en skönlitterär text och skriv en kort analys (300-400 ord) där du identifierar och diskuterar stilistiska medel som används av författaren. Reflektera över hur dessa medel påverkar textens budskap.

Fördjupningsuppgift

Eleverna ska ta en speciell stilistisk teknik, exempelvis metaforer, och skriva en kreativ text (minst 500 ord) där de använder denna teknik på olika sätt. De ska förbereda en presentation av sitt arbete och diskutera hur de använt den valda tekniken.

Förslag för nästa lektion

Tema: Skriva argumenterande texter

I nästa lektion kommer fokus att ligga på att skriva argumenterande texter. Eleverna kommer att lära sig att strukturera sina argument, använda stilistiska medel för att förtydliga sina åsikter och hur man bemöter motargument. Denna lektion är relevant för att ge eleverna verktyg att uttrycka sina åsikter på ett övertygande sätt och att analysera argument i skrift och tal.

Förberedelser

  • Välj exempel på texter med tydliga stilistiska medel för analys.
  • Se till att ha anteckningsmaterial tillgängligt under aktiviteterna.
  • Förbered exempel på stilistiska medel som kan inspirera eleverna i deras skrivande.

Modern Tillbaka-knapp
×