Kompakt AI-Knappmeny

Lektion. Åk. 7. Teknik – Energi och hållbarhet

Lektionsplanering

Årskurs: 7
Ämne: Teknik
Tema: Energi och hållbarhet

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

I årskurs 7 ingår kunskaper om energikällor, deras användning och hur dessa påverkar miljön. Eleverna ska lära sig om förnybara och icke-förnybara energikällor samt hur man kan arbeta för en mer hållbar energiförsörjning. Innehållet omfattar också hur energiproduktion kan göras effektivare och mer miljövänlig.

Kunskapskrav

Eleven visar grundläggande kunskaper om olika energikällor och deras fördelar och nackdelar. Eleven kan även bidra med förslag och lösningar kring hållbar användning av energi och diskutera hur individens val kan påverka miljön.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till energikällor och hållbarhet (10 min)

• Definiera energikällor och dela in dem i förnybara och icke-förnybara kategorier.
• Ge exempel på energikällor, till exempel solenergi, vindkraft, kol och naturgas.
• Diskutera syftet med hållbarhet och varför övergången till förnybara energikällor är viktig för att skydda miljön.

Gruppdiskussion: För- och nackdelar med energikällor (15 min)

• Dela in klassen i grupper och ge varje grupp ansvar för att diskutera en specifik energikälla.
• Varje grupp ska identifiera den energikällans fördelar och nackdelar samt diskutera hur den påverkar miljön.
• Grupperna sammanfattar sina samtal och presenterar för hela klassen.

Praktisk aktivitet: Energiinsats och hållbarhet (15 min)

• Be grupperna utveckla en handlingsplan för att minska energiförbrukningen på skolan eller hemma.
• Eleverna ska tänka på åtgärder för att använda hållbara energikällor och presentera sina planer för klassen.
• Diskutera vad som skulle behövas för att implementera deras idéer.

Reflektion och avslutande diskussion (5 min)

• Sammanfatta vad eleverna har lärt sig om energikällor och deras påverkan på miljön.
• Ställ frågor om hur individer kan arbeta för att bidra till hållbarhet genom sina energival.

Aktivitet

Eleverna deltar i diskussioner om olika energikällor och arbetar i grupper för att skapa en handlingsplan för minskad energiförbrukning. Beräknad tidsåtgång: 25 minuter.

Exit-ticket

• Vad är skillnaden mellan förnybara och icke-förnybara energikällor?
Svar: Förnybara energikällor kan återbildas naturligt, medan icke-förnybara energikällor tar slut.
• Ge ett exempel på en förnybar energikälla.
Svar: Solenergi eller vindkraft.
• Vilka är de negativa effekterna av att förlita sig på fossila bränslen?
Svar: Ökade växthusgasutsläpp, luft- och vattenskador och resursutarmning.
• Hur kan vi som individer göra hållbara energival?
Svar: Genom att använda energieffektiva apparater, stänga av elektriska enheter när de inte används, och välja förnybar energi när det är möjligt.
• Nämn en åtgärd du kan vidta för att minska energiförbrukningen.
Svar: Elevernas egna idéer och reflektioner.

Hemläxa

Skriv en kort text (ca 100 ord) om en specifik energikälla. Diskutera dess fördelar och nackdelar samt hur den kan bidra till hållbarhet.

Fördjupningsuppgift

Eleverna kan få i uppdrag att undersöka effekterna av en specifik energikälla på miljön och skriva en rapport om dess användning och hållbarhet. De ska presentera sina fynd och diskutera möjliga förbättringar.

Förslag för nästa lektion

Temat: Cirkulär ekonomi och dess betydelse
Nästa lektion kan handla om cirkulär ekonomi, hur det skiljer sig från traditionell ekonomi och dess betydelse för hållbarhet. Eleverna kan lära sig om koncept som återanvändning, återvinning och minskning av avfall och diskutera hur dessa metoder kan tillämpas i praktiken.

Förberedelser

• Samla exempel på energikällor och information om deras påverkan.
• Förbereda material för diskussioner kring hållbara energival.
• Hämta relevant statistik och fakta om energiförbrukning och hållbarhet.


Modern Tillbaka-knapp