Lektionsplanering
Årskurs: 7
Ämne: Träslöjd
Tema: Hållbar design i träslöjd
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Lektionens centrala innehåll fokuserar på hur design och hantverk kan användas för att skapa hållbara produkter. Det omfattar val av material, designmetoder och principer för hållbarhet som påverkar miljö och samhälle. Eleverna ska också utforska internationella och kulturella aspekter av design.
Kunskapskrav
Eleven formger och framställer på ett delvis genomarbetat sätt enkla slöjdföremål i olika material och med enkla hantverkstekniker. I slöjd arbetar eleven i huvudsak med enkla arbetsprocesser och motiverar val av material och metoder.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till hållbar design (10 min)
- Presentera begreppet hållbar design och dess betydelse.
- Diskutera hur hållbarhet kan integreras i designprocessen.
- Ge exempel på hållbara produkter och material.
Genomgång av designprocessen (10 min)
- Förklara de olika stegen i designprocessen.
- Illustrera med exempel av tidigare slöjdprojekt.
- Betona vikten av reflektion och iteration i design.
Gruppediskussion och brainstorming (15 min)
- Dela in klassen i grupper och ge dem ett tema för sitt designprojekt.
- Låt varje grupp brainstorma och diskutera idéer för sina hållbara designprojekt.
- Be dem tänka på både materialval och funktionalitet.
Presentation av idéer (15 min)
- Låt grupperna presentera sina idéer för klassen.
- Ge feedback och uppmuntra diskussion kring hållbarhet och designval.
- Samla in idéerna för framtida verksamhet och planering.
Aktivitet
Eleverna kommer att arbeta i grupper med att utveckla en hållbar designprodukt. De ska utforma en produkt som är både funktionell och miljövänlig. Eleverna får uppdraget att skapa en prototyp av sin design med hjälp av material de kan återvinna eller har hemma. Under arbetet ska de dokumentera sin process och reflektera över beslut som tas, exempelvis materialval och formgivning. Projektet avslutas med en utställning där grupperna visar sina prototyper för klassen.
Exit-ticket
- Vad innebär hållbar design? Hållbar design syftar till att skapa produkter som är miljövänliga och som använder resurser effektivt.
- Ge exempel på ett material som kan användas i hållbar design. Återvunna plastflaskor kan användas för att skapa nya föremål.
- Vilka steg ingår i designprocessen? Stegen är: identifiera behov, brainstorma idéer, skapa prototyp, testa och reflektera.
- Hur kan du motivera ditt val av material i ditt projekt? Valet kan motiveras utifrån materialets hållbarhet och miljöpåverkan.
- Varför är det viktigt att reflektera över designprocessen? Reflektion hjälper till att förbättra framtida projekt och lärdomar kan dras från tidigare erfarenheter.
Hemuppgift
Som hemuppgift ska eleverna välja ett hållbart material från sitt hem och skissa en design för ett objekt som kan tillverkas av det materialet. De ska inkludera en kort beskrivning av hur designen skulle bidra till en mer hållbar framtid.
Citat
”Vi kan inte lösa våra problem med samma tänkande som vi hade när vi skapade dem.” – Albert Einstein (1879–1955) Detta citat understryker vikten av att tänka kreativt och ompröva våra vanor i strävan efter hållbarhet, vilket är centralt i lektionen om hållbar design.
Nästa lektion
Förslag på tema för nästa lektion: Implementering av design i praktiken. Den föreslagna lektionen syftar till att ge eleverna praktisk erfarenhet av att skapa sina designprojekt med betoning på tekniker och verktyg som används i slöjd.