Lektionsplanering: Verb i presens
Årskurs: 7
Ämne: Tyska
Tema: Verb i presens
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
I kursplanen för tyska innefattar centrala innehållet en inblick i verbens böjning i presens, inklusive både regelbundna och oregelbundna verb. Denna lektion syftar till att eleverna ska förstå och kunna använda verb i presens i olika sammanhang.
Kunskapskrav
Eleven kan använda och böja vanliga verb i presens samt uttrycka sig enkelt och begripligt på tyska. Eleven kan delta i samtal och använder då grundläggande språklig struktur.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till verb (10 min)
- Presentation av vad verb är och deras funktion i meningar.
- Därefter visa exempel på vanliga verb på tyska (t.ex. sein, haben, machen).
- Förklara betydelsen av att kunna böja verb korrekt i meningar.
Regelbundna verb i presens (15 min)
- Genomgång av mönster för böjning av regelbundna verb (t.ex. spielen, lernen).
- Övning tillsammans som klass: böja några exempelverb.
- Använda verb i exempelmeningar tillsammans.
Oregelbundna verb i presens (15 min)
- Presentera några av de vanligaste oregelbundna verben (t.ex. gehen, sehen).
- Diskutera skillnaderna mellan regelbundna och oregelbundna verb.
- Eleverna får öva på att böja utvalda oregelbundna verb i grupper.
Sammanfattning och repetering (10 min)
- Sammanfatta dagens lektion och repetera vad som lärts om verb.
- Förhör eleverna på verbböjningen med korta frågor och svar.
- Klargör eventuella frågor eleverna kan ha om verb i presens.
Aktivitet
Eleverna ska arbeta i grupper och skapa korta dialoger där de använder både regelbundna och oregelbundna verb i presens. De ska fokusera på att skriva naturliga samtal som kan förekomma i vardagliga situationer, som exempelvis att beskriva vad de gör varje dag eller att tala om sina fritidsintressen. Efter att ha övat på sina dialoger ska grupperna framföra dem för klassen.
Exit-ticket
- Vilka verb lärde du dig idag? (Exempel: spielen, gehen)
- Vad är skillnaden mellan regelbundna och oregelbundna verb? (Kort förklaring)
- Skriv ett exempel på en mening med ett regelbundet verb. (Öppen fråga)
- Hur skulle du böja verbet “sehen” i presens? (Skriv det i tre former)
- Vad tyckte du var mest utmanande med dagens lektion? (Öppen fråga)
Hemuppgift
Som hemuppgift ska eleverna välja fem verb (både regelbundna och oregelbundna) och skriva en kort text där de använder varje verb i en mening. De ska tydligt visa verbet i presens och intressant beskriva något om sig själva eller sin vardag.