Kompakt AI-Knappmeny

Lektion. Åk. 8. Bild – Digital konst och grafisk design

Lektionsplanering

Årskurs: 8

Ämne: Bild

Tema: Digital konst och grafisk design

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Denna lektion syftar till att utforska digital konst och grafisk design. Eleverna kommer att lära sig grunderna i digital bildbehandling, inklusive hur man använder program och verktyg för att skapa digitala konstverk.

Kunskapskrav

Eleverna ska kunna använda ett digitalt verktyg för att skapa bilder och designa grafiska element samt diskutera och reflektera över sina designval och den kreativa processen.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till digital konst (10 min)

  • Vad är digital konst? Genomgång av olika former av digital konst och grafisk design.
  • Genomgång av populära program för bildbehandling och design (exempelvis Adobe Photoshop, GIMP, Canva).

Övning i digital bildbehandling (15 min)

  • Eleverna lär sig grunderna i ett valt program och får praktisera med verktyg som beskärning, färgjustering och textläggning.
  • Demonstration av hur man kombinerar bilder och text i designen.

Skapande av digitalt konstverk (20 min)

  • Eleverna får i uppdrag att skapa ett eget digitalt konstverk eller en affisch med hjälp av programmet de valt.
  • De kan välja ett tema (t.ex. identitet, samhällsfrågor, natur) och använda olika tekniker för att visualisera sin idé.

Avslutande reflektion och presentation (5 min)

  • Eleverna presenterar sina verk för klassen och diskuterar sina designval och arbetsprocess.
  • Reflektion kring hur digitala verktyg kan påverka konst och design.

Aktivitet

Eleverna får i uppdrag att skapa en digital affisch som kommunicerar ett budskap eller tema som de brinner för. De ska tänka på hur färger, typsnitt och bilder samverkar i sin design.

Exit-ticket

  • Vad var temat för ditt digitala konstverk och varför valde du det? (Svar: Elevens val av tema)
  • Vilka digitala verktyg använde du och hur hjälpte de dig att uttrycka din idé? (Svar: Elevens reflektion)
  • Vad var den största utmaningen när du skapade ditt verk? (Svar: Elevens insikter)
  • Hur tror du att digital konst kan användas för att påverka i samhället? (Svar: Elevens analys)
  • Vad har du lärt dig om digital konst genom denna lektion? (Svar: Elevens insikter)

Hemuppgift

Som hemuppgift får eleverna i uppdrag att undersöka en digital konstnär eller designer och skriva en kort text om deras arbete och hur de använder digitala verktyg i sin konst.


Modern Tillbaka-knapp
×