Lektionsplanering
Årskurs: 8
Ämne: Bild
Tema: Att skapa med inspiration från konsthistoria
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Denna lektion syftar till att ge eleverna en förståelse för olika konsthistoriska perioder och stilar, samt hur dessa kan inspirera deras eget skapande. Eleverna kommer att analysera konstverk och skapa egna verk i stil med en vald konsthistorisk period.
Kunskapskrav
Eleverna ska kunna analysera konstverk utifrån deras stil och tidsepok, samt använda inspirerande element från historiska perioder i eget skapande.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till konsthistoria (10 min)
- Vad är konsthistoria? Kort genomgång av viktiga konsthistoriska perioder, såsom renässans, barock, impressionism och modernism.
- Visning av exempelverk från varje period och diskussion om deras kännetecken.
Djupdykning i en vald period (15 min)
- Välj en specifik konstperiod att fokusera på (t.ex. impressionism).
- Eleverna analyserar ett par konstverk från den perioden, diskuterar stilar, tekniker och ämnen som representeras.
Skapande av egna verk (20 min)
- Eleverna får i uppdrag att skapa ett eget konstverk inspirerat av den valda konsthistoriska perioden.
- De ska tänka på tekniker, ämnen och stil, som de diskuterat, och använda lämpliga material för sitt arbete.
Avslutande reflektion och presentation (5 min)
- Eleverna presenterar sina skapelser för klassen och förklarar hur deras verk är inspirerat av den valda konsthistoriska perioden.
- Diskutera hur konst kan påverka och inspirera i dagens samhälle.
Aktivitet
Eleverna får i uppdrag att skapa ett konstverk i stilen av den konsthistoriska period de valt att fokusera på. De ska inkludera en kort beskrivning av hur deras verk relaterar till periodens kännetecken.
Exit-ticket
- Vilken konsthistorisk period valde du att inspireras av och varför? (Svar: Elevens val av period)
- Hur speglar ditt verk de stilar och tekniker som var typiska för perioden? (Svar: Elevens reflektion)
- Vad var den största utmaningen du stötte på när du skapade ditt verk? (Svar: Elevens insikter)
- Hur tycker du att förståelsen för konsthistoria kan påverka vår tid idag? (Svar: Elevens åsikt)
- Vilket konstverk har inspirerat dig mest under denna lektion? (Svar: Elevens val av verk)