Lektion. Åk. 8. Engelska – Amerikansk litteratur

Lektionsplanering

Årskurs: 8

Ämne: Engelska

Tema: Amerikansk litteratur

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

I ämnet engelska ska eleverna få möjligheter att läsa och analysera skönlitteratur och sakprosa från olika kulturer, med fokus på hur texter speglar och formar identiteter och samhälle. Detta inkluderar att förstå och tolka olika litterära verk och deras sammanhang.

Kunskapskrav

Eleven ska kunna läsa och analysera skönlitteratur och då visa förståelse för textens innehåll och budskap. Eleverna ska också kunna reflektera över olika kulturella perspektiv utifrån litteraturen.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till amerikansk litteratur (10 min)

  • Ge en översikt över genrer inom amerikansk litteratur, som romaner, noveller och poesi.
  • Diskutera betydelsen av viktiga författare, som Mark Twain och Maya Angelou.
  • Presentera teman som är gemensamma inom amerikansk litteratur, som identitet och samhälle.

Läsning av en utvald text (15 min)

  • Välj en kort novell eller ett utdrag från en roman av en amerikansk författare, t.ex. Mark Twain.
  • Läs texten tillsammans och pausa för att diskutera viktiga händelser och teman.
  • Ställ öppna frågor för att engagera eleverna och få dem att tänka kritiskt.

Diskussion i grupper (15 min)

  • Dela in eleverna i små grupper och ge varje grupp ett tema från texten att diskutera.
  • Varje grupp ska komma fram till en sammanfattning av sina tankar och förbereda en kort presentation.
  • Facilitera samtalet och hjälp grupperna att djupt analysera sina teman.

Presentation av gruppdiskussioner (10 min)

  • Varje grupp presenterar sina diskussioner för klassen.
  • Fokusera på att ställa frågor och knyta an deras tankar till större teman i amerikansk litteratur.
  • Sammanfatta och reflektera över lektionen som helhet.

Aktivitet

Eleverna får i uppdrag att välja en amerikansk författare och skriva en kort biografi om dem. De ska inkludera information om författarens liv, deras mest kända verk samt hur deras arbete har påverkat amerikansk litteratur. Efter att ha avslutat sina biografier ska eleverna presentera sina författare för klassen, vilket ger möjlighet att utforska olika perspektiv och stilar inom litteraturen.

Exit-ticket

  • Vilken amerikansk författare fick du lära dig om idag, och vad tyckte du var intressant om dem? Svar: [Exempel på studentens svar om författaren]
  • Vilket tema i den lästa texten tyckte du var mest betydelsefullt? Svar: [Studentens beskrivning av temat]
  • Hur relaterar textens tema till dagens samhälle? Svar: [Reflekterande svar]
  • Nämn en annan amerikansk författare som intresserar dig och varför. Svar: [Studentens svar om deras intresse]
  • Vilket budskap tror du att författaren ville förmedla genom sin text? Svar: [Förklaring av studentens tolkning av budskapet]

Hemuppgift

Som hemuppgift ska eleverna välja en roman eller novell av en amerikansk författare som de läser hemma. De ska skriva en kort sammanfattning av handlingen och en reflektion om vad de har lärt sig av bokens tema och karaktärer. Denna uppgift bidrar till elevernas förmåga att analysera litteratur och främjar djupare förståelse för amerikansk kultur.

Citat

“It is our choices, far more than our abilities, that show what we truly are.” – J.K. Rowling, 1998. Detta citat påminner oss om vikten av våra val i livet, ett centralt tema i många amerikanska litterära verk där karaktärer ofta står inför viktiga beslut som formar deras väg.

Nästa lektion

Förslag på tema för nästa lektion: “Kvinnor i amerikansk litteratur”. Denna lektion syftar till att utforska hur kvinnliga författare har bidragit till den amerikanska litteraturen och diskutera teman som feminism och identitet.


Modern Tillbaka-knapp