Lektionsplanering
Årskurs: 8
Ämne: Engelska
Tema: Kommunikation och möten
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Lektionens centrala innehåll handlar om att utveckla elevernas förmåga att förstå och använda engelska språket i olika kommunikativa sammanhang. Fokus ligger på att diskutera och reflektera över sociala och kulturella aspekter av engelskspråkiga samhällen samt att träna på att genomföra samtal och diskussioner.
Kunskapskrav
Eleverna ska kunna använda engelska i tal och skrift för att uttrycka sina åsikter och delta i diskussioner samt formulera sig i skrift på ett klart och begripligt sätt.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till kommunikation (10 min)
– Presentera lektionens syfte och mål, vilket är att öva på kommunikation i engelska.
– Diskutera vad kommunikation innebär och varför det är viktigt i olika sammanhang.
– Ge exempel på olika kommunikationsformer (muntlig, skriftlig).
Strategier för effektiv kommunikation (15 min)
– Gå igenom strategier för effektiv kommunikation, som att lyssna aktivt, ställa frågor och ge feedback.
– Visa exempel på bra och dålig kommunikation genom rollspel.
– Diskutera hur kulturella skillnader kan påverka kommunikationen.
Praktisk övning i grupp (15 min)
– Dela in eleverna i grupper om 4-5.
– Ge varje grupp ett ämne att diskutera, relaterat till aktuella händelser eller traditioner i engelskspråkiga länder.
– Varje grupp förbereder en kort redovisning av sina diskussioner.
Sammanfattning och reflektion (10 min)
– Återkoppla till de strategier som presenterats och hur eleverna kan tillämpa dessa i sina egna diskussioner.
– Ställ öppna frågor för att få eleverna att reflektera över vad de lärt sig under lektionen.
Aktivitet
Eleverna ska i grupp diskutera ett givet ämne kopplat till kommunikation och kultur i engelskspråkiga länder. Under diskussionen ska de använda de strategier för effektiv kommunikation som lärts ut. Grupperna får sedan redovisa sina diskussioner kort för klassen.
Beräknad tidsåtgång: 15 minuter
Exit-ticket
– Vad är viktigt att tänka på när man kommunicerar med andra?
Svar: Att lyssna, ge feedback och ställa frågor.
– Nämn en strategi för effektiv kommunikation.
Svar: Aktivt lyssnande.
– Hur kan kulturella skillnader påverka kommunikationen?
Svar: De kan påverka hur budskap uppfattas och vilka normer som gäller.
– Ge ett exempel på en kommunikativ situation.
Svar: En gruppdiskussion eller en presentation.
– Vad har du lärt dig om kommunikation idag?
Svar: Svar varierar beroende på elevens reflektioner.
Hemläxa
Skriv en reflektion på minst 200 ord om en gång då du upplevde en kommunikativ utmaning, och hur du hanterade den.
Fördjupningsuppgift
Som fördjupningsuppgift kan eleverna få i uppdrag att utföra en intervju med en person från ett engelskspråkigt land och skriva en rapport om skillnader och likheter i kommunikation baserat på deras kultur och traditioner. Detta ger möjlighet att uppvisa kunskap på högsta nivå genom att utforska djupare kulturella kontexter.
Förslag för nästa lektion
“Presentationsteknik och retorik”
I nästa lektion kan fokus ligga på presentationsteknik och hur man effektivt kan framföra ett budskap. Lektionen kan täcka olika metoder för att strukturera en presentation och verktyg för att engagera en publik. Kunskapskravet att kunna uttrycka sig klart och förståeligt i både tal och skrift kopplas tydligt till nästa lektion.
Förberedelser
– Förbered diskussionsämnen för grupparbetet.
– Skapa en lista över kommunikationsstrategier att dela med eleverna.
– Förbered material för eventuell demonstration av rollspel.