Lektionsplanering
Årskurs: 8
Ämne: Franska
Tema: Idiom och deras betydelse
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
I denna lektion kommer vi att fokusera på franska idiom och deras användning i språket. Eleverna kommer att lära sig vad idiom är, hur de används för att uttrycka specifika betydelser och vikten av att förstå idiom i kulturell kontext.
Kunskapskrav
Eleven kan förstå och använda vanliga franska idiom och kan förklara deras betydelse och användning i olika sammanhang.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till idiom (10 min)
- Definition av vad ett idiom är och hur det skiljer sig från bokstavlig språkbruk.
- Diskutera vikten av att förstå idiom för att fullt ut kunna förstå och använda språket.
- Ge exempel på några vanliga idiom på franska, t.ex. “avoir le cafard” (att vara nedstämd) och “jeter l’éponge” (att ge upp).
Vanliga franska idiom (15 min)
- Genomgång av några vanliga idiom och deras betydelser.
- Exemplifiera hur idiom används i meningar och diskussion.
- Analysera idiomens ursprung och hur de återspeglar kultur och tradition.
Användning av idiom i meningar (15 min)
- Demonstrera hur man integrerar idiom i språkbruk för att göra tal och text mer levande.
- Ge exempel på hur idiom kan ersätta mer bokstavliga uttryck för att ge djupare mening.
- Diskutera situationer där idiom kan användas för att förstärka ett budskap.
Praktiska övningar (10 min)
- Dela ut övningar där eleverna ska identifiera idiom och diskutera deras betydelse och användning i kontext.
- Gruppdiskussioner där eleverna får skapa egna exempel på idiomatiska uttryck i sina modersmål.
- Sammanfatta vad de har lärt sig om idiom och deras betydelse.
Aktivitet
Eleverna ska skapa en kort berättelse eller dikt där de använder olika idiom. De ska förklara varje idioms betydelse och placera dem i rätt sammanhang i sin text. Användaren kan skriva “Aktivitet” så tar jag fram en fullständig aktivitetsbeskrivning.
Exit-ticket
- Vad är ett idiom?
- Svar: Ett idiom är ett uttryck vars betydelse inte kan förstås genom att tolka orden bokstavligt.
- Ge ett exempel på ett franskt idiom.
- Svar: “Être dans la lune” (att vara distraherad).
- Hur kan idiom berika språket?
- Svar: De ger färg och djup, och gör språket mer uttrycksfullt.
- Varför är idiom viktiga att förstå i ett språk?
- Svar: De hjälper till att förstå kulturella nyanser och vanliga uttryck.
- Kan du ge ett exempel på ett idiom i ditt modersmål?
- Svar: (Elevernas egna exempel varierar).
Hemuppgift
Eleverna ska göra en lista med minst tio franska idiom, skriva ner deras betydelse och skapa egna meningar med varje idiom. Denna hemuppgift kan fungera som både läxa och som kompletteringsuppgift för elever som har varit borta. Användaren kan skriva “Hemuppgift” så tar jag fram en färdig hemuppgift baserat på det förslag jag skrivit.
Citat
*”Les mots sont des fenêtres (ou bien ce sont des murs).” – Marshall Rosenberg (1999)*
Citatet, som betyder “Orden är fönster (eller så är de väggar)”, framhäver hur språk och kommunikation kan vara både öppna och begränsande.