Lektionsplanering
Årskurs: 8
Ämne: Fysik
Tema: Materiens uppbyggnad och kemiska reaktioner
—
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Lektionsplaneringen fokuserar på materiens olika former, atomer och molekyler, samt grundläggande begrepp kring kemiska och fysikaliska förändringar. Eleverna ska få en förståelse för hur materia är uppbyggd och hur den förändras i kemiska reaktioner.
Kunskapskrav
Eleven kan beskriva och ge exempel på hur atomer och molekyler är uppbyggda samt ge exempel på olika sorters kemiska reaktioner och fysikaliska förändringar.
—
Lärarledda instruktioner
Introduktion till materia och atomer (10 min)
– Vad är materia och hur klassificeras den?
– Genomgång av atomer och molekyler som materiens byggstenar.
– Diskutera vad grundämnen och kemiska föreningar är, inklusive exempel.
Fysikaliska och kemiska förändringar (10 min)
– Förklara skillnaden mellan fysikaliska och kemiska förändringar med konkreta exempel.
– Diskutera vardagliga exempel på båda typer av förändringar, som smältande is och rostande järn.
Experimentera med kemiska reaktioner (15 min)
– Eleverna genomför experiment där de blandar natron (bakpulver) och ättika för att observera en kemisk reaktion.
– Observera gasutvecklingen (koldioxid) och dokumentera resultaten.
– Diskutera vad som händer under reaktionen och vad som kan observeras.
Separation av ämnen (10 min)
– Introduktion till metoder för separation av ämnen, såsom filtrering och destillation.
– Demonstration av enkel filtrering av en blandning (t.ex. sand och vatten).
– Diskutera praktiska tillämpningar av separationstekniker i laboratorier och dagligt liv.
Sammanfattning och reflektion (5 min)
– Återsamling för att gå igenom vad som lärts om materiens uppbyggnad och kemiska reaktioner.
– Diskutera vikten av att förstå dessa processer i naturen och teknologin.
– Ta emot frågor och reflektioner från eleverna.
—
Aktivitet
I denna lektion kommer eleverna att utföra ett experiment där de kombinerar olika material och observerar de kemiska reaktionerna eller förändringarna. De får beskriva sina fynd och skapa en poster som illustrerar de fysikaliska och kemiska förändringar de observerar. För en mer detaljerad aktivitetsbeskrivning, skriv “Aktivitet”.
—
Exit-ticket
– Vad är en atom?
– En atom är den minsta enheten av ett grundämne, bestående av protoner, neutroner och elektroner.
– Nämn två exempel på fysikaliska förändringar.
– Exempel: Vatten som fryser till is eller smältande is.