Lektionsplanering
Årskurs: 8
Ämne eller kurs: Geografi
Tema: Landskap
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
- Jordens endogena och exogena processer, samt hur dessa formar och förändrar landskapet.
- Rumslig utbredning av sårbara platser på jorden, till exempel områden som riskerar att återkommande drabbas av översvämningar, torka eller jordbävningar. Hur samhällsplanering och människans verksamheter påverkar sårbarhet och hur risker kan förebyggas.
- Namn och läge på platser och regioner som är relevanta för studierna av geografiska förhållanden, mönster, processer och hållbarhetsfrågor.
Betygskriterier
- Eleven visar grundläggande kunskaper om geografiska förhållanden, mönster och processer. Eleven för enkla resonemang om orsaker till geografiska mönster och processer samt om deras konsekvenser för människa, samhälle och natur.
- Eleven visar även grundläggande kunskaper om namn och lägen på relevanta platser och regioner i olika delar av världen.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till landskap (10 min)
- Förklara begreppet “landskap” och dess betydelse i geografi.
- Diskutera de olika typerna av landskap, inklusive natur- och kulturlandskap.
- Ge exempel på svenska landskap och deras kännetecken.
- Använd bilder och kartor för att illustrera olika landskap.
- Ställ öppna frågor för att engagera eleverna.
Jordens processer och landskap (15 min)
- Redogör för endogena och exogena processer och hur de påverkar landskapet.
- Visa exempel på dessa processer med hjälp av filmer eller animationer.
- Diskutera hur dessa processer bidrar till nivåskillnader i landskapet.
- Ställ frågor om hur eleverna tror att dessa processer kan påverka deras egna livsmiljöer.
Sårbara platser (10 min)
- Introducera begreppet sårbara platser och diskutera vad som gör ett område sårbart.
- Använd aktuella exempel, som översvämningar och jordbävningar, för att illustrera risker.
- Diskutera hur samhällsplanering kan minska riskerna.
- Dela ut kartor och be eleverna identifiera sårbara områden.
Sammanfattning och reflektion (15 min)
- Sammanfatta lektionen och be eleverna reflektera över vad de har lärt sig.
- Ge tid för frågor och svar.
- Använd exit-tickets för att fånga elevernas insikter.
- Avsluta med att länka till nästa lektion som handlar om ett specifikt landskap i Sverige.
Ämnesbegrepp
| Begrepp | Förklaring | Etymologi |
|---|---|---|
| Landskap | En specifik geografisk region som kännetecknas av dess fysiska och kulturella drag. | Kommer från det svenska “landskap,” som syftar på “område.” |
| Endogena processer | Processer som sker inuti jorden, exempelvis vulkanisk aktivitet. | Från grekiska “endon” (inuti) och “genesis” (skapelse). |
| Exogena processer | Processer som sker utanför jorden, exempelvis erosion och väderpåverkan. | Från grekiska “exo” (utanför) och “genesis” (skapelse). |
Diskussionsfrågor
- A. Tänk på de sårbara platser vi diskuterade. Hur tror ni att en översvämning skulle påverka samhället och miljön där? Vad kan vi göra för att hjälpa till?
- B. Om ni själva fick välja ett landskap i Sverige att bo i, vilket skulle det vara och varför? Vilka fördelar och nackdelar ser ni med det valet?
- C. Hur påverkar vår användning av naturresurser landskapet runt oss? Vilka konkreta exempel kan ni ge på hur detta påverkar er egen livsmiljö?
Aktivitet
Eleverna får i uppgift att arbeta i grupper för att skapa en presentation om ett specifikt svenskt landskap. Varje grupp ska välja ett landskap och forska om dess geografi, växt- och djurliv, kultur och historia kopplat till området. De ska också inkludera information om eventuella risker eller sårbarhet för landskapet, och hur människor kan påverka dessa risker. Presentationen kan göras med hjälp av digitala verktyg och ska innehålla både bilder och fakta. Varje grupp ska presentera sitt arbetsresultat för klassen.
Exit-ticket
- Vad är skillnaden mellan endogena och exogena processer? Endogena processer sker inuti jorden, medan exogena processer sker utanför.
- Ge tre exempel på sårbara platser. Översvämningsdrabbade områden, jordbävningsområde och kuster vid klimatförändringar.
- Vad är ett landskap? En specifik geografisk region med unika kännetecken.
- Nämn en aktivitet som kan påverka landskapet negativt. Avskogning, utvinning av mineraler, urbanisering.
- Hur kan vi som samhälle minska riskerna för sårbara områden? Genom samhällsplanering och bevarande av naturresurser.
Hemuppgift
I hemuppgiften ska eleverna skriva en kort uppsats om ett landskap i Sverige av deras val. De ska inkludera information om dess geografi, befolkning, kulturella särdrag, samt utmaningar som landskapet står inför (t.ex. naturkatastrofer, miljöproblem). Uppsatsen ska vara 1-2 A4-sidor lång, skriven i ren och klar svenska, och inkludera bilder för att illustrera deras val.
Citat
”Det är inte vad du tittar på som betyder något, utan vad du ser.” – Henry David Thoreau, 1854. Detta citat framhäver vikten av att se djupare in i landskapets föränderlighet och de naturliga och kulturella aspekterna av geografi. Det knyter an till lektionen genom att understryka att geografi inte bara handlar om kartor, utan om att förstå och analysera vår omvärld.
Nästa lektion
Förslag på tema för nästa lektion: “Dynamiska landskap: klimatets påverkan på Sveriges natur”. Denna lektion syftar till att ge eleverna en djupare förståelse för hur klimatförändringar påverkar olika landskap i Sverige och vilka konsekvenser detta kan få för flora, fauna och mänsklig aktivitet.