Lektionsplanering
Årskurs: 8
Ämne: Geografi
Tema: Naturresurser och Hållbar Utveckling
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Lektionens centrala innehåll handlar om förnybara och icke-förnybara naturresurser, deras betydelse för ekonomi och samhälle samt hållbarhetskoncept och hur vi kan förvalta resurser på ett hållbart sätt för framtida generationer.
Kunskapskrav
Eleven kan redogöra för olika typer av naturresurser och deras användning. Eleven kan ge exempel på hur människan kan påverka och förvalta dessa resurser på ett hållbart sätt.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till Naturresurser (10 min)
- Förklara vad naturresurser är och skillnaden mellan förnybara och icke-förnybara resurser.
- Ge exempel på vanliga naturresurser och deras användning i samhället.
- Diskutera hur resursutnyttjande kan påverka miljön och samhället.
Förnybara och Icke-förnybara Resurser (15 min)
- Analysera olika typer av resurser: solenergi, vindkraft, vattenkraft jämfört med olja, kol och gas.
- Diskutera för- och nackdelar med både förnybara och icke-förnybara energikällor.
- Visa exempel på hur olika länder använder dessa resurser.
Hållbar Utveckling och Resursförvaltning (15 min)
- Diskutera vad hållbar utveckling innebär och varför det är viktigt.
- Ge exempel på hur samhällen kan implementera hållbarhetsåtgärder (t.ex. återvinning, energieffektivitet).
- Presentera internationella mål, som FN:s hållbarhetsmål, kopplade till resursförvaltning.
Sammanfattning och Frågestund (10 min)
- Sammanfatta huvudpunkterna från lektionen.
- Öppna för frågor från eleverna för att klargöra komplicerade koncept.
- Presentera en reflektionsuppgift för nästa lektion.
Aktivitet
Eleverna delas in i grupper och får i uppdrag att skapa en poster eller multimediapresentation som visar en förnybar resurs och hur den kan användas hållbart, jämfört med en icke-förnybar resurs och dess påverkan på miljön. Användaren kan skriva “Aktivitet” så tar jag fram en fullständig aktivitetsbeskrivning.
Exit-ticket
- Vad är skillnaden mellan förnybara och icke-förnybara resurser?
- Förnybara resurser kan återbildas, medan icke-förnybara resurser är begränsade och kan ta miljoner år att återskapa.
- Ge ett exempel på en förnybar resurs.
- Solenergi, vindenergi eller vattenkraft.
- Nämn en faktor som påverkar hållbar resursanvändning.
- Behovet av att bevara miljön och skydda ekosystem.
- Vad innebär hållbar utveckling?
- Hållbar utveckling innebär att tillgodose aktuella behov utan att äventyra kommande generationers förmåga att tillgodose sina behov.
- Hur kan individer bidra till mer hållbar resursanvändning?
- Genom att återvinna, använda mindre plast, välja förnybar energi och minska sin energiförbrukning.
Hemuppgift
Som hemuppgift ska eleverna välja en naturresurs, antingen förnybar eller icke-förnybar, och skriva en rapport om dess användning, fördelar och nackdelar samt presenterar hållbara alternativ för dess bruk. Användaren kan skriva “Hemuppgift” så tar jag fram en färdig hemuppgift baserat på det förslag jag skrivit.