Lektionsplanering
Årskurs: 8
Ämne: Historia
Tema: Demokratins födelse
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Lektionens innehåll syftar till att fördjupa förståelsen för hur demokratin föddes i Aten och vilka politiska institutioner och principer som utvecklades under denna tid. Vi kommer att också titta på hur demokratin har påverkat och fortsätter att påverka dagens samhälle.
Kunskapskrav
Eleven kan beskriva hur den antika demokratin fungerade i Aten och ge exempel på dess betydelse för senare tiders politiska system.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till demokratins begrepp (10 min)
- Definiera vad demokrati är och dess olika former.
- Diskutera skillnader mellan direkt och representativ demokrati.
Historisk bakgrund till Atens demokrati (15 min)
- Gå igenom de tidiga formerna av styre i Aten och de reformer som ledde till utvecklingen av demokratin.
- Presentera centrala personer som Solon och Kleisthenes och deras bidrag.
Lagar och institutioner i det antika Aten (15 min)
- Förklara de viktiga institutionerna såsom folkförsamlingen, rådet och domstolarna.
- Diskutera hur beslutsfattande skedde och hur medborgarskapet definierades.
Sammanfattning och diskussion (10 min)
- Summera de viktigaste punkterna från föreläsningen.
- Diskutera skillnader och likheter mellan antikens Greklands demokrati och dagens demokratier.
- Ställ frågor som uppmuntrar kritiskt tänkande kring demokrati och medborgarskap.
Aktivitet
Eleverna delas in i grupper där de ska simulera en folkförsamling i Aten. Varje grupp får ett ämne att diskutera och ska representera olika perspektiv, därde argumenterar för sina åsikter. Eleverna ska också anta olika roller, som medborgare, rådgivare och ledare, för att få en känsla för hur demokratin fungerade i praktiken. Efter diskussionerna redovisas resultaten och reflekteras över de olika perspektiven.
Exit-ticket
- Vilka var de centrala reformerna som ledde till demokratins födelse i Aten?
Svar: Solons och Kleisthenes reformer. - Vad innebär begreppet “medborgarskap” i det antika Aten?
Svar: Rätt att delta i den politiska processen som medborgare (endast fria män). - Nämn två viktiga institutioner i Atens demokrati.
Svar: Folkförsamlingen och rådet. - Hur togs beslut i den antika grekiska demokratin?
Svar: Genom omröstningar i folkförsamlingen. - Vad kan vi lära oss av antikens grekiska demokrati idag?
Svar: Vikten av medborgarengagemang och dela åsikter i det politiska systemet.
Hemuppgift
Eleverna ska skriva en reflekterande uppsats (1-2 sidor) där de beskriver hur demokratin fungerar i dagens samhälle och jämföra det med den antika Aten-demokratin.
Citat
M.v.h. Isak Skogstad