Lektionsplanering
Årskurs: 8
Ämne: Musik
Tema: Musikaliska samarbeten och komposition
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Eleverna ska ges möjlighet att arbeta i grupper för att skapa musikaliska verk och arrangemang tillsammans. Det innefattar att utveckla samarbetsförmåga, kommunikation och kreativitet genom musikaliskt skapande.
Kunskapskrav
Eleven kan delta aktivt i musikaliska samarbeten och skapa egna musikstycken. Eleven kan reflektera över sin egen och andras musikaliska process och prestationer.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till musikaliska samarbeten (10 min)
- Diskutera vad musikaliska samarbeten innebär och varför det är viktigt att arbeta tillsammans i musik.
- Ge exempel på hur musikgrupper (band, körer, orkestrar) samarbetar för att skapa en sammanhängande performance.
- Fråga eleverna om deras erfarenheter av musikaliska samarbeten och vad de tyckte var utmanande eller givande.
Gruppövningar för komposition (15 min)
- Dela in klassen i grupper och ge dem i uppdrag att skapa en egen komposition. Gruppmedlemmarna får bestämma om de vill arbeta med en helt ny melodi eller arrangera en befintlig låt.
- Ge dem riktlinjer för att inkludera olika instrument och utrymme för kreativitet i arrangemanget.
- Låt dem börja brainstorma och utarbeta sina musikaliska idéer och låt dem vara kreativa.
Praktiskt musikskapande och arrangemang (20 min)
- Låt grupperna arbeta med att finputsa sina kompositioner och arrangemang. Under denna tid ska de öva på sina låtar och hålla låtarna en princip om var de ska placera olika instrument i arrangemanget.
- Ge support och feedback under arbetet och uppmuntra dem att diskutera inom gruppen hur de kan förbättra sina låtar.
Framträdande och reflektion (5 min)
- Låt varje grupp framföra sin komposition.
- Diskutera tillsammans efter varje framförande vad som kändes bra och hur samarbetet fungerade under skapandet. Låt eleverna ge konstruktiv feedback till varandra.
Aktivitet
Varje grupp ska framföra sin komposition och diskutera samarbetsaspekterna i sitt skapande, inklusive hur de löste eventuella problem som kom upp. Du kan skriva “Aktivitet” så tar jag fram en fullständig aktivitetsbeskrivning.
Exit-ticket
- Vad var den mest givande delen av samarbetet i din grupp idag?
- Hur kände du att din roll i gruppen bidrog till den slutgiltiga kompositionen?
- Vilken del av skapandeprocessen tyckte du var mest utmanande?
Svar: (Eleven ger sin reflektion.)
Svar: (Eleven diskuterar sin roll.)
Svar: (Eleven reflekterar över utmaningar.)