Lektionsplanering
Årskurs: 8
Ämne: Musik
Tema: Musikaliska tävlingar och evenemang
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Eleverna ska få insikt i hur musikaliska tävlingar och evenemang fungerar. Detta inkluderar att förstå deras roll i musikscenen, hur de skapar plattformar för musiker, och hur de främjar musikkultur och gemenskap.
Kunskapskrav
Eleven kan beskriva olika typer av musikaliska tävlingar och evenemang samt diskutera deras betydelse för musiker och samhälle. Eleven kan också reflektera över sina egna erfarenheter av att delta i eller observera musikaliska framträdanden.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till musikaliska tävlingar och evenemang (10 min)
- Diskutera betydelsen av musikaliska tävlingar som plattformar för artisters framträdande och hur de uppmuntrar talang och kreativitet.
- Ge exempel på kända musikaliska tävlingar som “Idol”, “Eurovision”, och “The Voice” samt lokala evenemang.
- Ställ frågor om elevernas kännedom kring sådana tävlingar och deras egna upplevelser av att delta i eller se dessa.
Element av framträdande i tävlingar (15 min)
- Diskutera vilka faktorer som gör ett framträdande framgångsrikt i en tävling: låtval, scenframträdande, originalitet, och publikinteraktion.
- Visa exempel på framträdanden från tävlingar och analysera vad som gör dem speciella eller minnesvärda.
- Låt eleverna reflektera över vad de tycker är viktigt i ett framträdande och hur det skulle påverka deras egen musik.
Grupparbete med tävlingsförberedelse (20 min)
- Dela in eleverna i grupper och ge dem uppdraget att förbereda ett mästerskapsframträdande, där varje grupp väljer en låt att framföra.
- Grupperna ska diskutera och förbereda sitt framträdande, inklusive val av låt, scenframträdande, och hur de ska interagera med publiken.
- Låt dem öva på sitt framträdande och ge feedback under repetitionsprocessen.
Framträdande och reflektion (5 min)
- Låt varje grupp framföra sitt “tävling”-nummer för klassen.
- Diskutera vad som gick bra under framträdandet och vad de lärde sig om att förbereda sig för en tävling.
Aktivitet
Varje grupp ska framföra sitt tävlingsnummer inklusive diskussion om de element som de fokuserade på för att göra framträdandet engagerande. De ska också ge varandra konstruktiv feedback efter varje framförande. Du kan skriva “Aktivitet” så tar jag fram en fullständig aktivitetsbeskrivning.
Exit-ticket
- Vilken del av dagens lektion tyckte du var mest intressant eller lärorik?
- Svar: (Eleven ger sin reflektion.)
- Vad lärde du dig om vad som krävs för att delta i en musikaliskt tävling?
- Svar: (Eleven reflekterar på tävlingsaspekter.)