Lektion. Åk. 8. Musik – Musikaliskt uttryck och presentation

Lektionsplanering

Årskurs: 8

Ämne: Musik

Tema: Musikaliskt uttryck och presentation

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Eleverna ska få möjlighet att utveckla sin förmåga att uttrycka sig musikaliskt och lära sig att framföra musik med självsäkerhet och uttryck. Detta omfattar både teknik för framförande och hur man skapar en engagerande presentation av sina musikaliska verk.

Kunskapskrav

Eleven kan framföra musik med viss säkerhet och uttryck, samt planera och genomföra en presentation av sin musik. Eleven kan också reflektera över deras eget och andras musikaliska uttryck.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till musikaliskt uttryck (10 min)

  • Diskutera vad musikaliskt uttryck innebär och hur det påverkar en låts framförande.
  • Prata om hur olika känslor och stilar kan kommuniceras genom kroppsspråk, röstläge och instrument användande.
  • Ställ frågor om elevernas erfarenheter av att se och lyssna på musikframträdanden och vad som gjorde dem minnesvärda.

Tekniker för framförande (15 min)

  • Gå igenom grundläggande tekniker för effektivt framförande, inklusive kroppsspråk, ögonkontakt, och anpassning av röst och instrument.
  • Demonstrera exempel på hur man kan framföra musik på ett engagerande sätt, t.ex. genom att leva sig in i musiken och interagera med publiken.
  • Låt eleverna öva på att framföra en kort del av en låt i små grupper där de använder de tekniker som diskuterats.

Gruppövningar i presentation (20 min)

  • Låt grupperna förbereda en kort presentation av en vald låt som involverar både musik och exempel på uttryck och presentationstekniker.
  • De ska diskutera och planera sina framträdanden, inklusive hur de kan använda scenutrymme, rörelse och publikkontakt.
  • Under tiden, cirkulera i klassrummet och ge feedback för att hjälpa dem att förbättra sina presentationer.

Framträdande och reflektion (5 min)

  • Låt varje grupp framföra sin presentation för klassen.
  • Diskutera tillsammans efter varje framträdande om vad som fungerade bra och hur de kan förbättra sitt musikaliska uttryck.

Aktivitet

Varje grupp ska genomföra sin presentation och diskutera hur de anpassade sitt uttryck till musiken, samt vad de lärt sig av framträdandet. Du kan skriva “Aktivitet” så tar jag fram en fullständig aktivitetsbeskrivning.

Exit-ticket

  • Vad var den mest givande delen av dagens lektion om musikaliskt uttryck?
  • Svar: (Eleven ger sin reflektion.)
  • Hur tror du att musikaliskt uttryck påverkar hur publiken upplever musik?
  • Svar: (Eleven diskuterar upplevelser.)
  • Vilka tekniker tyckte du var mest effektiva i din presentation?

Modern Tillbaka-knapp