Lektion. Åk. 8. Musik – Praktiskt musicerande och samspel

Lektionsplanering

Årskurs: 8

Ämne: Musik

Tema: Praktiskt musicerande och samspel

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Eleverna ska få möjlighet att utveckla sina färdigheter i att spela instrument och delta i musikaliskt samarbete. Detta innefattar både individuell och gruppbaserad musikaliskt skapande, samt förståelse för hur man arrangerar och framför musik i samspel med andra.

Kunskapskrav

Eleven kan framföra musik på instrument med viss säkerhet och kan delta aktivt i musikaliska sammanhang. Eleven kan också ge exempel på samarbetsförmåga i musik och uttrycka sina egna musikaliska idéer.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till praktiskt musicerande (10 min)

  • Diskutera vikten av att spela musik tillsammans och hur det stärker musikalisk förståelse och gemenskap.
  • Påpeka olika sätt som musik kan framföras, inklusive ensamt, i duett eller i större grupper.
  • Ställ frågor till eleverna om deras tidigare erfarenheter av att spela i grupp och vad de tycker är spännande med samspel.

Övningar i samspel (15 min)

  • Dela in klassen i grupper och ge dem en övning där de ska spela en enkel melodi tillsammans med ackordpålägg.
  • Presentera en specifik låt och ge dem en förenklad notering eller tablatur att arbeta med.
  • Circulera i klassrummet för att ge feedback och hjälpa grupperna med taktkänsla och harmonisering.

Arrangera och skapa musik i grupp (20 min)

  • För varje grupp, ge dem möjlighet att skapa ett eget arrangemang av en låt eller melodisk idé.
  • Ge dem riktlinjer för att inkludera minst tre olika instrument eller roller (t.ex. melodi, ackord och rytm).
  • Låt grupperna öva på sina arrangemang och förbereda för framförande.

Framträdande och reflektion (5 min)

  • Låt varje grupp framföra sin musik för klassen.
  • Genomför en kort diskussion efter varje framförande där eleverna ger feedback och delar med sig av vad som gick bra i samverkan och arrangemanget.

Aktivitet

Varje grupp ska skapa och framföra sitt arrangemang, med fokus på hur de samarbetade för att nå en gemensam musikupplevelse. De ska diskutera hur de hanterade roller inom gruppen och hur det påverkade slutresultatet. Du kan skriva “Aktivitet” så tar jag fram en fullständig aktivitetsbeskrivning.

Exit-ticket

  • Hur kände du att samarbetet i din grupp fungerade?
  • Svar: (Eleven ger sin reflektion.)

  • Vad lärde du dig om att arrangera musik tillsammans med andra?
  • Svar: (Eleven beskriver sin lärandeupplevelse.)

  • Vilket instrument spelade du och hur kände du dig i den rollen?
  • Svar: (Eleven ger sin reflektion.)


Modern Tillbaka-knapp