En AI-baserad digital lärarassistent

Lektion. Åk. 8. Religionskunskap – Moral och Etik i Dagens Debatter

Lektionsplanering i Religionskunskap

Årskurs: 8

Ämne: Religionskunskap

Tema: Moral och Etik i Dagens Debatter

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Lektionens syfte är att analysera aktuella moraliska och etiska debatter som berör våra samhällen idag. Eleverna ska få en förståelse för hur olika perspektiv påverkar diskussioner om viktiga frågor samt hur man kan delta i dessa debatter på ett reflekterat sätt.

Kunskapskrav

Eleven ska kunna identifiera och diskutera aktuella moraliska och etiska frågor samt ge exempel på hur olika perspektiv kan påverka debatten.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till aktuella debatter (10 min)

  • Presentera några aktuella moraliska och etiska frågor i samhället, exempelvis: miljörättvisa, rasism och mänskliga rättigheter.
  • Diskutera varför det är viktigt att vara medveten om dessa frågor.

Diskussion: Vad formar våra åsikter? (15 min)

  • Låt eleverna reflektera över vad som påverkar deras egna åsikter om dessa frågor (familj, media, utbildning, etc.).
  • Organisera en klassdiskussion där eleverna får dela sina tankar.

Grupparbete: Utforska olika perspektiv (15 min)

  • Dela in klassen i grupper och ge varje grupp en aktuell debattfråga att utforska (t.ex. för och emot dödsstraff, veganism, klimatpolitik).
  • Be grupperna att undersöka argumenten för och emot, och förbereda en kort presentation.

Sammanfattning av insikter och reflektion (10 min)

  • Sammanfatta diskussionerna och presentationerna.
  • Diskutera hur man kan delta i debatter på ett konstruktivt sätt och vikten av att lyssna på andra perspektiv.

Aktivitet

I denna lektion får eleverna delta aktivt i debatt och diskussion kring aktuella moraliska frågor. Genom att arbeta i grupper och presentera fakta och argument om olika perspektiv, får de möjlighet att utveckla sina argumentationsförmågor och förstå vikten av att respektera olika åsikter.

Exit-ticket

  • Vad är en aktuell moralisk eller etisk debatt som intresserar dig? (Svar: Elevernas egna val av frågor kan variera.)
  • Hur påverkar omgivningen våra åsikter? (Svar: Genom familj, media, vänkrets med mera.)
  • Vad är viktigt att tänka på när man diskuterar känsliga ämnen? (Svar: Att vara respektfull och öppen för andra perspektiv.)
  • Ge ett exempel på hur du kan delta i en debatt på ett konstruktivt sätt. (Svar: Genom att stödja sina åsikter med fakta och lyssna på andras argument.)
  • Hur kan diskussioner om moral och etik påverka vårt samhälle? (Svar: De kan leda till förståelse, förändring och engagemang i viktiga frågor.)

Hemuppgift

Som hemuppgift ska eleverna välja en aktuell moralisk eller etisk debatt och skriva en uppsats som analyserar de olika perspektiven. De ska även reflektera över vad de personligen tycker och hur de kan bidra till diskussionen i samhället.

Citat

“Det är inte vad du ser som är viktigt, utan vad du ser på.” – Jean-Paul Sartre (1946)

Detta citat belyser vikten av att uppskatta olika perspektiv och att förstå att våra tolkningar är grundade på våra erfarenheter. Det knyter an till lektionen genom att framhäva vikten av att vara öppen för andra åsikter i moraliska och etiska debatter.


×