Kompakt AI-Knappmeny

Lektion. Åk. 8. Religionskunskap – Moraliska Dilemman

Lektionsplanering: Moraliska Dilemman

Årskurs: 8

Ämne: Religionskunskap

Tema: Moraliska Dilemman

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Lektionsinnehållet syftar till att utforska olika moraliska dilemman och hur dessa kan analyseras och diskuteras utifrån etiska teorier. Eleverna kommer att få verktyg för att resonera kring komplexa frågor där moraliska värderingar sätts på prov.

Kunskapskrav

Eleven ska kunna identifiera och analysera moraliska dilemman samt diskutera dem utifrån etiska perspektiv.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till moraliska dilemman (10 min)

  • Definiera vad som menas med ett moraliskt dilemma.
  • Ge exempel på kända moraliska dilemman (t.ex. Trolleyproblemet, eller dilemman från litteratur och film).
  • Diskutera varför dessa dilemman är intressanta och svåra.

Diskussionsövning: Dilemman i grupper (15 min)

  • Dela in eleverna i små grupper och ge varje grupp ett moraliskt dilemma att diskutera.
  • Låt grupperna analysera dilemman utifrån olika etiska teorier som de tidigare har lärt sig.
  • Be dem att presentera sina analyser och de olika perspektiv de har diskuterat.

Reflektion och koppling till verkligheten (15 min)

  • Få eleverna att reflektera över egna moraliska dilemman de har stött på i sina liv.
  • Diskutera hur olika etiska teorier kan ge olika svar på deras dilemman.
  • Be dem att tänka på hur dessa dilemman kan relateras till samhällsfrågor (t.ex. djurens rättigheter, miljöfrågor).

Sammanfattning och avslutande tankar (10 min)

  • Sammanfatta de viktigaste inlärningspunkterna och låt eleverna dela sina tankar om hur moral och etik påverkar våra beslut.
  • Ställ frågor som uppmuntrar fortsatt reflektion.

Aktivitet

I denna lektion kommer eleverna aktivt att arbeta med diverse moraliska dilemman. Genom att diskutera i grupper och använda de etiska teorier de lärt sig, ska de undersöka de olika konsekvenserna av moraliska beslut. Genom att koppla dilemman till verkliga situationer får de en djupare förståelse för hur moral och etik interagerar i praktiken.

Exit-ticket

  • Vad är ett moraliskt dilemma? (Svar: En situation där en person måste välja mellan två eller flera motstridiga värderingar.)
  • Nämn ett exempel på ett moraliskt dilemma. (Svar: Trolleyproblemet.)
  • Hur kan etiska teorier hjälpa oss att lösa moraliska dilemman? (Svar: De ger riktlinjer för vad som kan anses vara rätt eller fel i olika situationer.)
  • Kan grupperna ha olika svar på samma dilemma? (Svar: Ja, beroende på vilken etisk teori de tillämpar.)
  • Ge ett exempel på hur moral och etik kan påverka vardagsbeslut. (Svar: Beslut om ärlighet, att hjälpa andra eller att skydda miljön.)

Hemuppgift

Som hemuppgift ska eleverna skriva en kort uppsats där de beskriver ett eget moraliskt dilemma de har stött på, tillsammans med hur de valde att hantera det. De ska också reflektera över vilket etiskt perspektiv som låg till grund för deras beslutsfattande.

Citat

“Moral är det som ger mig en känsla av att vara mänsklig.” – Viktor Frankl (1946)

Detta citat betonar hur moral är en grundläggande del av vårt mänskliga väsen. Det knyter an till lektionen genom att visa hur vi ställs inför moraliska dilemman som formar vår identitet.


Modern Tillbaka-knapp