Kompakt AI-Knappmeny

Lektion. Åk. 8. Samhällskunskap – Ekonomisk Ojämlikhet

Lektionsplanering: Ekonomisk Ojämlikhet

Årskurs: 8

Ämne: Samhällskunskap

Tema: Ojämlikhet och Fördelning av Inkomster

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Denna lektion syftar till att ge eleverna en förståelse för begreppen ojämlikhet och inkomstfördelning, samt diskutera dess orsaker, konsekvenser och möjliga lösningar i samhället. Fokus ligger på hur ekonomisk ojämlikhet påverkar individer och grupper inom olika samhällen.

Kunskapskrav

Eleven kan beskriva vad ekonomisk ojämlikhet är, ge exempel på dess orsaker och konsekvenser samt föra resonemang om hur ojämlikhet kan påverka samhällsutvecklingen.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till Ekonomisk Ojämlikhet (10 min)

  • Vad är ekonomisk ojämlikhet?
  • Genomgång av olika former av ojämlikhet (inkomst, hälsa, utbildning).
  • Presentation av globala och lokala statistik som belyser ojämlikhet i Sverige och världen.

Orsaker till Ojämlikhet (10 min)

  • Diskutera faktorer som bidrar till ojämlikhet (utbildning, kön, etnicitet, arbetsmarknad).
  • Hur globalisering och teknik påverkar ojämlikhet.
  • Exempel på aktuella samhällsfrågor som belyser ojämlikhet.

Konsekvenser av Ojämlikhet (10 min)

  • Hur ojämlikhet påverkar individer, familjer och samhällen.
  • Diskussion om socioekonomiska skillnader och deras effekter (t.ex. på hälsa, utbildning och livsmöjligheter).
  • Resa till strategier och konsekvenser för samhällsutvecklingen.

Reflektion och Diskussion (10 min)

  • Eleverna diskuterar i grupper om hur ojämlikhet syns i deras egna liv och samhällen.
  • Reflektera över hur mäktiga grupper kan påverka ojämlikheten och om det finns sätt att motverka den.
  • Sammanfatta diskussionerna och dela exempel på möjliga lösningar för att minska ojämlikhet.

Aktivitet

Som en aktivitet ska eleverna genomföra en debatt om fördelarna och nackdelarna med att införa en eventuell minimiinkomst i Sverige. De ska dela upp sig i grupper, förbereda argument och presentera sina åsikter för klassen.

Exit-ticket

  • Vad innebär ekonomisk ojämlikhet? Svar: Skillnader i inkomster och resurser mellan individer eller grupper i samhället.
  • Nämn två orsaker till ojämlikhet. Svar: Utbildningsnivå och socioekonomisk bakgrund.
  • Vilka konsekvenser kan ojämlikhet ha? Svar: Ökad fattigdom, sämre hälsa och minskade möjligheter för utbildning.
  • Hur kan utbildning påverka ojämlikhet? Svar: Utbildning kan öka chansen till bättre jobb och högre inkomster.
  • Vad kan göras för att minska ojämlikhet? Svar: Förbättra tillgången till utbildning och hälsovård, samt skapa fler jobbmöjligheter.

Hemuppgift

Eleverna ska skriva en kort uppsats (1–2 sidor) där de väljer en specifik aspekt av ojämlikhet (t.ex. kön, ålder, inkomstskillnader) och analyserar dess orsaker och konsekvenser. Eleverna ska också föreslå möjliga åtgärder som kan vidtas för att minska ojämlikheten.

Citat

”Ojämlikhet är inte naturligt. Det är något vi människor har skapat.” — Okänd

Detta citat anknyter till lektionen genom att understryka att ojämlikhet är en social konstruktion.


Modern Tillbaka-knapp