Lektionsplanering
Årskurs: 8
Ämne: Samhällskunskap
Tema: Mediernas roll i samhället
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Undervisningen ska behandla mediernas tillkomst, utveckling och påverkan ur ett historiskt och dagsaktuellt perspektiv. Fokus ligger på mediernas roll i samhället och deras betydelse för utvecklingen av demokratin och samtidskulturen. Eleverna får analysera den svenska och internationella mediestrukturen, samt diskutera lagar och etiska regler inom medieområdet.
Kunskapskrav
Eleven redogör översiktligt för mediernas utveckling, mediesituationen i dag och mediernas roll i samhället. Dessutom redogör eleven översiktligt för enkla samband mellan mediernas roll och demokratins och samtidskulturens utveckling.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till mediernas roll (10 min)
– Presentera kortfattat mediernas historia och deras påverkan på samhälle och kultur.
– Diskutera mediernas funktion som informationsspridare och opinionsbildare.
– Ge exempel på aktuella händelser där medier spelar en central roll.
Gruppdiskussion: Medier och demokrati (15 min)
– Dela in eleverna i grupper för att diskutera hur medier påverkar demokratin.
– Låt grupperna reflektera över frågor som: Hur kan medier både stärka och hota demokratin?
– Samla grupparnas tankar och diskutera gemensamt.
Genomgång av medielandskapet (15 min)
– Ge en översikt över det svenska medielandskapet och internationella mediestrukturer.
– Använd olika exempel (t.ex. nyhetskanaler, sociala medier, bloggar) för att illustrera mediestrukturer.
– Introducera relevanta lagar och etiska riktlinjer i mediesammanhang.
Filmanalys: Medier i samhället (10 min)
– Visa en kort film eller klipp som exemplifierar mediernas påverkan i samhället.
– Diskutera filmens budskap och hur det relaterar till teman i lektionen.
– Ställ frågor om vad eleverna har sett och hört.
Eleverna ska i par skapa en kort presentation där de väljer ett medie (t.ex. sociala medier, tidningar, radio) och analyserar hur det påverkar samhälle och individer. Temat är hur mediet kan påverka demokrati och gemenskaper.
Beräknad tidsåtgång: 20 minuter
Exit-ticket
– **Vad är en huvudfunktion för medier i ett demokratiskt samhälle?**
*Att informera och granska makthavare.*
– **Nämn ett exempel på hur medier har påverkat en aktuell samhällsfråga.**
*Till exempel har medier rapporterat om klimatkrisen och ökat medvetenheten kring den.*
– **Hur kan sociala medier både påverka demokratin positivt och negativt?**
*Positivt genom att sprida information; negativt genom spridning av desinformation.*
– **Vad betyder källkritik i medieanvändning?**
*Att kritiskt granska och värdera informationens trovärdighet och relevans.*
– **Vad kan du göra för att använda medier ansvarsfullt?**
*Värdera källor noga och vara medveten om eventuella bias i medier.*
Hemläxa
Skriv en kort uppsats (ca 300-400 ord) om hur ett specifikt medium har påverkat en samhällsfråga de senaste åren. Uppsatsen ska innehålla exempel och källhänvisningar.
Fördjupningsuppgift
Som fördjupningsuppgift kan eleverna välja att undersöka och skriva en rapport om olika medieägares inflytande över mediernas innehåll och hur detta påverkar opinionsbildning i samhället. Uppgiften ska inkludera analyser av specifika fall där mediernas innehåll har formats av ägarintressen.
Förslag för nästa lektion
Temat: Nyhetsvärdering och källkritik
I nästa lektion bör vi fokusera på nyhetsvärdering och vikten av källkritik. Vi kan diskutera hur olika nyhetskällor väljer att presentera information och attityder, samt hur elever kan utveckla sina verktyg för att vara kritiska konsumenter av nyheter. Denna kunskap kopplar direkt till elevens förmåga att analysera och kritiskt granska information, vilket är viktigt i det pågående temat om mediernas roll.
Förberedelser
– Förbered exempel på olika medier och aktuella samhällshändelser.
– Välj och ladda ner en kort film som kan relatera till diskussionerna.
– Skapa en mall för presentationerna eleverna ska genomföra under aktiviteten.