Presentation i Google Slides
Dokument i Google Docs
Hemläxa kopplad till lektionen
Prov kopplad till lektionen

Lektionsplanering i Samhällskunskap

Årskurs: 8
Ämne: Samhällskunskap
Tema: Migration och Integration

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll:

Denna lektion syftar till att ge eleverna en förståelse för begreppen migration och integration, deras orsaker och konsekvenser samt hur samhället kan arbeta för att främja integration av nya medborgare i Sverige.

Kunskapskrav:

Eleven kan beskriva olika orsaker till migration och ge exempel på hur integration sker i samhället, samt föra resonemang om hur migration påverkar både individer och samhället i stort.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till Migration (10 min)

  • Vad är migration och vilka olika typer av migration finns det? (t.ex. arbetskraftsmigration, flyktingar, asylsökande).
  • Kort genomgång av statistik över migration till Sverige.
  • Diskutera vad som driver människor att migrera.

Orsaker till Migration (10 min)

  • Ekonomiska, politiska och sociala orsaker till migration.
  • Vad innebär push- och pull-faktorer?
  • Ge exempel på globala händelser som påverkat migrationsmönster (t.ex. krig, klimatförändringar).

Integration i Samhället (10 min)

  • Vad innebär integration och hur skiljer det sig från assimilation?
  • Genomgång av olika sätt som samhället kan stödja integration (språkkurser, utbildning, jobbmöjligheter).
  • Diskutera vikten av att förstå och respektera kulturell mångfald.

Reflektion och Diskussion (10 min)

  • Eleverna diskuterar erfarenheter av mångfald i sina egna liv och samhällen.
  • Reflektera över utmaningar och möjligheter som migration kan innebära för samhället.
  • Dela exempel på hur integration kan fungera effektivt.

Aktivitet

Som en gruppaktivitet ska eleverna skapa en affisch som beskriver en specifik migrationshistorisk händelse, dess orsaker och konsekvenser för både migranterna och mottagarsamhället. Affischerna ska presenteras för klassen. Om användaren vill ha en mer detaljerad aktivitetsbeskrivning, kan hen skriva “Aktivitet”.

Exit-ticket

  • Vad innebär migration? Svar: Rörelse av människor från en plats till en annan.
  • Nämn minst två orsaker till migration. Svar: Ekonomiska orsaker (jobb) och politiska orsaker (krig).
  • Vad menas med integration? Svar: Processen där migranter blir en del av värdlandets samhälle.
  • Ge ett exempel på en utmaning vid integration. Svar: Språkbarriärer.
  • Varför är kulturell mångfald viktig? Svar: Den berikar samhället och skapar en större förståelse och respekt mellan människor.

Hemuppgift

Eleverna ska skriva en kort uppsats (1–2 sidor) om en migrationshistorisk händelse i världen och diskutera dess orsaker, effekter och hur integrationen har genomförts. De kan också reflektera över vad som kan göras för att förbättra integrationsprocessen. Om användaren vill ha en specifik hemuppgift baserat på detta förslag, kan hen skriva “Hemuppgift”.

Citat

”Ingen kan vara fri om inte alla är fria.” — Lilla My, Astrid Lindgren (1967)

Detta citat anknyter till lektionen genom att betona vikten av att förstå och värdesätta alla människors rättigheter, vilket är centralt i diskussioner om migration och integration.