En AI-baserad digital lärarassistent

Lektion. Åk. 8. Samhällskunskap – Politik och statsskick

Lektionsplanering

Årskurs: 8
Ämne: Samhällskunskap
Tema: Politik och statsskick

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Lektionens centrala innehåll omfattar de grundläggande principerna för ett demokratiskt statsskick, med fokus på hur makten är organiserad i Sverige och hur beslut fattas i kommunen och landstinget. Eleverna ska också få kännedom om olika politiska partier och valprocesser.

Kunskapskrav

Eleverna ska kunna redogöra för hur det svenska statsskicket är organiserat och kunna ge exempel på hur demokratiska processer fungerar i samhället.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till demokratiska principer (15 min)

– Ge en översikt över vad demokrati innebär och vikten av demokratiska rättigheter och skyldigheter.
– Diskutera kort om hur demokrati kan se olika ut i olika länder.
– Presentera de grundläggande demokratiska principerna som folkstyre och allmän rösträtt.

Sveriges statsskick (15 min)

– Redogör för hur Sverige är organiserat som stat, med fokus på riksdag, regering och kommuner.
– Förklara separationen av makt och dess betydelse för demokratin.
– Använd visuell hjälp (t.ex. diagram) för att illustrera maktdelningen i Sverige.

Politiska partier och valprocesser (15 min)

– Presentera de största politiska partierna i Sverige samt deras ideologier.
– Diskutera hur val fungerar och varför det är viktigt att rösta.
– Ge exempel på aktuella frågor som politiska partier kämpar för.

Sammanfattning och diskussion (5 min)

– Sammanfatta lektionens huvudpoänger.
– Ställ frågor till eleverna för att stimulera diskussion, exempelvis om de har några frågor eller om deras åsikter kring politiskt engagemang.

Aktivitet

Som aktivitet ska eleverna arbeta i grupper för att undersöka och presentera ett politiskt parti i Sverige. Varje grupp ska välja ett parti, sammanfatta dess ideologi, viktigaste frågor och aktuella politik. Eleverna ska skapa en presentation som delas med klassen.
Beräknad tidsåtgång: 20 minuter

Exit-ticket

– Vilka är de tre maktgrenar i Sverige och vad ansvarar de för?
Svar: Den verkställande makten (regeringen), den lagstiftande makten (riksdagen), och den dömande makten (domstolarna).

– Vad innebär allmän rösträtt?
Svar: Alla vuxna medborgare har rätt att rösta i val oavsett kön, religion eller social status.

– Nämn två politiska partier och deras ideologier.
Svar: Socialdemokraterna (socialdemokrati) och Moderaterna (liberalism).

– Vad är syftet med valet av politiska representanter?
Svar: Att låta medborgarna göra sin röst hörd och påverka beslutsfattandet.

– Hur kan medborgarna påverka politiska beslut utanför val?
Svar: Genom att delta i debatter, opinionsundersökningar, skriva till sina representanter och engagera sig i civilsamhället.

Hemläxa

Skriv en kort text (200-300 ord) där du beskriver ett politiskt parti, deras ideologi och vilka frågor de fokuserar på just nu.

Fördjupningsuppgift

Eleverna kan välja att göra en fördjupningsuppgift där de analyserar och jämför två politiska partiers program och hur de använder retorik för att övertyga väljare. Denna uppgift ska även innefatta en diskussion om hur sociala mediers inverkan på politisk kommunikation ser ut idag.

Förslag för nästa lektion

Rättigheter och skyldigheter i en demokrati

I nästa lektion kan vi fokusera på medborgares rättigheter och skyldigheter inom en demokrati. Vi kan diskutera betydelsen av grundläggande fri- och rättigheter, och hur dessa skyddas i Sverige. Detta tema är relevant för att bygga vidare på förståelsen för det politiska systemet och maktdelning, samt hur individer kan delta aktivt i demokratin. Kunskapskrav som berörs omfattar att kunna redogöra för individuella rättigheter och förbise en medborgares roll i demokratin.

Förberedelser

– Förbered presentationer och eventuella visningsmaterial (diagram) för lektionen.
– Skapa grupper inför aktiviteten och dela ut regler för presentationsformat.
– Säkra tillgång till relevant information om politiska partier för elevernas forskning.


×