Lektionsplanering
Årskurs: 8
Ämne: Slöjd
Tema: Textilfärg
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Lektionens centrala innehåll omfattar färg och färgtekniker inom textilslöjd, där eleverna ska få kunskap om olika typer av textilfärger och hur dessa kan tillämpas för att skapa mönster och dekorationer på textilmaterial. Eleverna ska också få förståelse för hur färgning påverkar ett materials egenskaper och uttryck.
Kunskapskrav
Eleverna ska kunna **använda grundläggande tekniker för färgning av textil**, vårda material och redskap samt **reflektera över sina processen och resultat** i arbetet med textilprodukter.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till textilfärg (10 min)
– Förklara vad textilfärg är och dess användningsområden.
– Gå igenom de olika typerna av textilfärger (t.ex. syntetiska och naturliga).
– Visa exempel på färgade textilprodukter och diskutera deras tillverkningsprocess.
Val av design och färgschema (15 min)
– Diskutera hur en design kan skapas genom färger.
– Låt eleverna brainstorma och skissa upp förslag på mönster de vill färga in.
– Introducera begrepp som komplementfärger och färgharmoni.
Färgningstekniker (15 min)
– Demonstrera olika färgningstekniker, såsom batik, tie-dye eller sprayfärgning.
– Förklara hur man förbereder material och verktyg för färgningsprocessen.
– Diskutera säkerhetsåtgärder vid användning av kemiska färger.
Praktisk färgning (10 min)
– Eleverna börjar med att förbereda sina material för färgning.
– Stå tillgänglig för att hjälpa och ge instruktioner under hela processen.
– Övervaka att eleverna följer säkerhetsåtgärder.
Aktivitet
Eleverna ska färga en tygbit med en vald teknik och design som de har skapat under lektionen. Detta ger dem möjlighet att applicera de färgtekniker och designprinciper de lärt sig. Aktiviteten syftar till att utveckla deras praktiska färdigheter och kreativitet i textilfärgningsprocessen.
Beräknad tidsåtgång: 50 minuter
Exit-ticket
– Vilka typer av textilfärger finns det?
**Svar:** Syntetiska och naturliga färger.
– Nämn en färgningsteknik och beskriv kort hur den fungerar.
**Svar:** Batik – en teknik där man vaxar delar av tyget innan färgning för att skapa mönster.
– Hur påverkar färgning en texts egenskaper?
**Svar:** Färgning kan förändra utseendet, känslan och i vissa fall styrkan hos textilen.
– Vilka säkerhetsåtgärder ska man ta vid färgning?
**Svar:** Använda handskar, skyddsglasögon och arbeta i ett välventilerat utrymme.
– Varför är det viktigt att planera mönster innan man börjar färga?
**Svar:** För att säkerställa att designen blir som man tänkt och att man får ett bra resultat.
Hemläxa
Eleverna ska skriva en reflektion (100-150 ord) om vilken färgningsteknik de skulle vilja prova hemma och varför. De ska också beskriva vilka material de behöver.
Som en fördjupningsuppgift kan eleverna undersöka och presentera olika kulturella metoder för textilfärgning runt om i världen. De ska även reflektera över hur dessa metoder har utvecklats över tid och påverkat textilkonst i deras egna kulturer. Presentationen kan göras som en skriftlig rapport eller en muntlig presentation.
Förslag för nästa lektion
Mönster och dekoration på textil
I nästa lektion kan vi fokusera på hur man kan applicera mönster och dekorationer på redan färgade textilier. Eleverna kan lära sig om olika applikationstekniker och broderier. Detta kommer att ge dem en möjlighet att använda färdigheter från den tidigare lektionen i en ny kontext, vilket förstärker deras förståelse för textilkonst och kreativ användning av färg och mönster.
Förberedelser
– Samla material och verktyg för färgning (vätskor, penslar, tyg, skumgummimattor).
– Förbered en demonstration av färgningstekniker.
– Se över säkerhetsåtgärder och ha nödvändig skyddsutrustning tillgänglig.