Lektion. Åk. 8. Spanska – Kulturell inblick – Spanien och Latinamerika

Lektionsplanering

Årskurs: 8

Ämne: Spanska

Tema: Kulturell inblick – Spanien och Latinamerika

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Lektionens fokus är att utforska kulturella aspekter av det spanska språket genom att titta på skillnader och likheter mellan Spanien och Latinamerika. Eleverna ska lära sig om traditioner, språkvarianter och kulturella uttryck som påverkar hur språket används i olika sammanhang.

Kunskapskrav

Eleven ska kunna använda ett enkelt och korrekt språk i tal och skrift, samt kunna reflektera över och diskutera kulturella ämnen kopplade till det spanska språket. De ska även kunna formulera tankar och idéer kring kulturella skillnader.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till ämnet (10 min)

  • Presentera dagens tema och diskutera varför kunskap om kultur är viktigt i språkinlärning.
  • Introducera hur språket och kulturen är sammanflätade och påverkar varandra.
  • Fråga eleverna vad de redan vet om Spanien och Latinamerika.

Genomgång av kulturella skillnader (15 min)

  • Diskutera centrala kulturella aspekter såsom traditioner, mat, musik och festligheter i både Spanien och Latinamerika.
  • Presentera korta videoklipp eller bilder som visar typiska kulturella uttryck.
  • Ha en öppen diskussion kring skillnader och likheter eleverna observerar.

Gruppövning – Kulturpresentationer (15 min)

  • Dela upp klassen i grupper där varje grupp får i uppdrag att välja ett specifikt land i Latinamerika eller en region i Spanien att utforska.
  • Grupperna ska förbereda en kort presentation om sin valda kultur, inklusive viktiga traditioner, typisk mat och språkliga särdrag.
  • Grupperna presenterar sina arbete för klassen.

Avslutning och sammanfattning (10 min)

  • Sammanfatta vad som lärts under lektionen om hur kultur och språk är kopplade.
  • Diskutera hur förståelse för kulturella skillnader kan hjälpa eleverna i deras språkinlärning och interaktion med spansktalande.
  • Uppmuntra eleverna att tänka på hur de själva kan bidra till kulturell förståelse i sina liv.

Aktivitet

Eleverna får i uppdrag att skriva en reflektion om vad de lärt sig om kulturella skillnader mellan Spanien och Latinamerika. De ska inkludera sina personliga tankar om hur dessa skillnader kan påverka språkbruk och social interaktion. Reflektionen ska vara minst en sida lång.

Exit-ticket

  • Varför är det viktigt att förstå kultur i språkinlärning? – För att bättre förstå och kommunicera med spansktalande personer och deras livsstil.
  • Nämn en kulturell skillnad mellan Spanien och Latinamerika. – (Exempel: Språkliga variationer, traditioner och festligheter).
  • Vad var något nytt du lärde dig idag? – (Svar varierar beroende på elevens lärande).
  • Hur kan kulturell kunskap påverka din egen språkanvändning? – Det kan hjälpa mig att anpassa mitt språk och beteende beroende på situation.
  • Vad är en tradition i en spansktalande kultur som du skulle vilja veta mer om? – (Svar varierar beroende på elevens intressen).

Hemuppgift

Som hemuppgift ska eleverna välja en specifik tradition eller högtid från antingen Spanien eller Latinamerika och skriva en kort text om den. Texten ska innehålla information om festens betydelse, hur den firas och eventuella kulturella element kopplade till traditionen. Skriv “Hemuppgift” så tar jag fram en hemuppgift åt dig.

Citat

“La cultura es el alma de un pueblo.” – Gabriel García Márquez, 1997. Citatet uttrycker hur kultur formar identiteten hos en nation eller ett folk. Genom att förstå språket och kulturen kan man bygga djupare relationer och insikter i den spanska språkgemenskapen.

Nästa lektion

Förslag på tema för nästa lektion: Undersökning av spansktalande länder. Denna lektion syftar till att ge eleverna en bredare förståelse för olika spansktalande länders samhällsstruktur, historia och deras påverkan på det spanska språket. Skriv “Nästa” så tar jag fram nästa lektion åt dig.


Modern Tillbaka-knapp