En AI-baserad digital lärarassistent

Lektion. Åk. 8. Spanska – Rollspel och dialoger

Lektionsplanering

Årskurs: 8

Ämne: Spanska

Tema: Rollspel och dialoger


Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Lektionens fokus ligger på att utveckla elevernas muntliga färdigheter genom rollspel och dialoger. Eleverna ska försäkra sig om att använda spanska i praktiska, interaktiva situationer och lära sig att kommunicera effektivt i olika sociala sammanhang.

Kunskapskrav

Eleven ska kunna använda ett enkelt och korrekt språk, inklusive att framföra dialoger och rollspel med god förståelse för både språk och sociala normer. De ska även kunna delta i samtal och ställa frågor.


Lärarledda instruktioner

Introduktion till rollspel (10 min)

  • Definiera vad rollspel är och hur de kan användas i språkinlärning.
  • Diskutera syftet med att öva på dialoger i en kontrollerad miljö och hur det kan förbättra muntlig kommunikation.
  • Presentera scenarier som eleverna kan använda under lektionen (t.ex. att beställa mat, fråga om vägen, diskutera hobbies).

Genomgång av grundläggande fraser (15 min)

  • Gå igenom vanliga fraser som kan användas i dialoger, såsom hälsningar, artighetsfrågor och fraser för att uttrycka åsikter.
  • Låt eleverna öva på fraserna i par för att bli bekanta med formuleringarna.
  • Samla exempel på fraser som kan vara användbara under rollspelen.

Rollspelsaktivitet (15 min)

  • Dela in klassen i små grupper och ge dem olika scenarier som de ska rollspela.
  • Eleverna ska förbereda sina dialoger och inkludera så många spanska fraser som möjligt.
  • Grupperna framför sina rollspel för klassen, och klassen ger feedback på språkanvändning och kreativitet.

Avslutning och sammanfattning (10 min)

  • Sammanfatta vad som har lärt sig om muntlig kommunikation och dialoger under lektionen.
  • Diskutera behovet av att vara bekväm med att tala spanska i olika situationer.
  • Ge exempel på framtida tillfällen där dessa färdigheter kan vara användbara.

Aktivitet

Eleverna får i uppdrag att skriva sina egna dialoger baserade på verkliga situationer i deras liv. De ska använda minst tio nya fraser som de har lärt sig under lektionen. Dessa dialoger kommer de att öva på och framföra för klassen vid nästa lektion.


Exit-ticket

  • Vad är syftet med rollspel i språkinlärning? – Att öva muntlig kommunikation i en kontrollerad och interaktiv miljö.
  • Nämn tre exempel på scenarier man kan använda för rollspel. – Beställa mat, fråga om vägen, diskutera hobbies.
  • Varför är det viktigt att använda fraser i dialoger? – För att låta samtalet flyta och för att uttrycka sig korrekt och tydligt.
  • Vad var en ny fras du lärde dig idag? – (Svar varierar beroende på elevens egen lärdom.)
  • Hur kan rollspel hjälpa din spanskakunskaper? – (Öppna svar)

×