Lektionsplanering
Årskurs: 8
Ämne: Spanska
Tema: Tempus och tidsformer
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Lektionens fokus är att förstå och använda olika tempus i spanska, särskilt presens och preteritum. Eleverna ska lära sig hur man konjugerar verb i dessa tidsformer och hur de används i praktiska sammanhang för att beskriva handlingar.
Kunskapskrav
Eleven ska kunna använda ett enkelt och korrekt språk, inklusive korrekt konjugering av verb i presens och preteritum, samt kunna formulera korta texter med tydlig struktur och relevans.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till tempus (10 min)
- Definiera vad tempus är och varför det är viktigt i språket.
- Diskutera skillnaderna mellan presens och preteritum, samt när man ska använda respektive tidsform.
- Ge exempel på hur verb förändras beroende på tempus.
Genomgång av verbkonjugering i presens (15 min)
- Presentera regler för hur regelbundna verb böjs i presens (-ar, -er, -ir).
- Demonstrera konjugering av vanliga verb i presens med exempelmeningar.
- Låt eleverna öva på att böja verb i presens genom att fylla i verbformer i meningar.
Genomgång av verbkonjugering i preteritum (15 min)
- Lär ut regler för hur regelbundna verb böjs i preteritum.
- Diskutera vanliga oregelbundna verb och deras konjugering.
- Eleverna får öva på att böja verb i preteritum genom att omvandla meningar från presens till preteritum.
Avslutning och sammanfattning (10 min)
- Sammanfatta vad som har lärts om tempus under lektionen.
- Diskutera eventuella frågor om verbkonjugering och användning av tempus.
- Ge exempel på hur korrekt användning av tempus kan påverka förståelsen av en text eller ett prosa.
Aktivitet
Eleverna delas in i små grupper och får i uppdrag att skriva en kort berättelse om en dag i sitt liv, med hjälp av både presens och preteritum. Varje grupp ska inkludera minst fem exempel på vardera tempus i sin berättelse. Efter att de skrivit klart kommer grupperna att läsa sina berättelser för klassen.
Exit-ticket
- Vad är tempus?
- Tempus är en grammatisk kategori som anger tid för en handling.
- Nämn de två tidsformer som vi fokuserat på i dag.
- Presens och preteritum.
- Hur böjer man ett regelbundet -ar-verb i preteritum?
- Man tar bort -ar och lägger till -é, -aste, -ó, -amos, -asteis, -aron.
- Ge ett exempel på ett oregelbundet verb i preteritum.
- “Ir” (att gå) – “fui, fuiste, fue, fuimos, fuisteis, fueron”.
- Varför är det viktigt att använda rätt tempus i språket?
- För att tydligt och korrekt kunna beskriva när en handling sker.