Kompakt AI-Knappmeny

Lektion. Åk. 8. Svenska – Noveller

Lektionsplanering

Årskurs: 8

Ämne: Svenska

Tema: Noveller

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Eleven läser och analyserar skönlitteratur och andra texter samt samtalar om innehållet.

Betygskriterier

Eleven läser skönlitteratur och sakprosatexter med gott flyt och visar god läsförståelse. Dessutom sammanfattar eleven olika texter med god säkerhet.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till noveller (15 min)

  • Förklara vad en novell är och hur den skiljer sig från en roman.
  • Diskutera vanliga teman och berättartekniker i noveller.
  • Genomgå novellens uppbyggnad: inledning, konflikt, vändpunkt, avslutning.
  • Ge exempel på kända novellförfattare och deras verk.
  • Presentera lektionens mål och vad eleverna kommer att lära sig.

Genomgång av novellen “Korta stycken” (20 min)

  • Läs novellen högt eller låt eleverna läsa den i grupper.
  • Diskutera genre och stil: Vad gör novellen unik?
  • Identifiera karaktärer och deras roller.
  • Analysera novellens budskap och teman.
  • Ställ frågor för att stimulera tankar och reflektioner.

Gruppdiskussion (10 min)

  • Dela in eleverna i smågrupper för att diskutera sina tankar om novellen.
  • Låt varje grupp dela med sig av sina insikter till klassen.
  • Sammanfatta vad som framkommit under diskussionerna.
  • Bekräfta och utmana tankar som diskuterats.
  • Relatera diskussionerna till egna livserfarenheter där det är möjligt.

Sammanfattning och avslutning (5 min)

  • Sammanfatta de viktigaste lärdomarna från lektionen.
  • Ge utrymme för sista frågor och funderingar innan lektionen avslutas.
  • Presentera uppgifter och vad som ska göras inför nästa gång.
  • Be eleverna reflektera över vad de gillade med novellen.
  • Avsluta med att knyta an till nästa lektion.

Diskussionsfrågor

  • Hur skiljer sig noveller från andra litterära former, och vilka fördelar eller nackdelar ser ni med den kortare formen?
  • Vilka känslor väcker novellen “Korta stycken” hos er, och hur tror ni att författaren har strävat efter att framkalla dessa känslor?
  • Vilka teman i noveller kan vi relatera till vårt eget liv, och hur kan dessa teman påverka vår förståelse av berättelser i det verkliga livet?

Aktivitet

Som lektionsaktivitet ska eleverna skapa sina egna noveller utifrån en valfri rubrik. De får 30 minuter att planera och skriva sin novell i skolan. Eleverna bör tänka på att använda berättartekniker som diskuterats under lektionen. Fokus kommer att vara på att använda ett varierat språk och tydlig struktur. När de är klara kommer de att få möjlighet att läsa sina noveller för klassen under en kommande lektion, vilket skapar en plattform för respons och konstruktiv feedback.

Exit-ticket

  • Vilket var det mest intressanta ni lärde er idag?
  • Hur skulle ni beskriva novellen “Korta stycken” med tre ord?
  • Om ni skulle rekommendera novellen till en vän, hur skulle ni presentera den?
  • Vilken aspekt av berättande tyckte ni var mest fascinerande och varför?
  • Om ni fick skriva en egen novell, vad skulle den handla om?

Hemuppgift

Eleverna ska skriva en kortare novell (max 1000 ord) hemma och lämna in den vid nästa lektion. De kan välja ett tema eller en stil som de inspirerats av under lektionens gång. Tänk på att återkoppla till både berättarteknik och innehåll som diskuterats. Denna hemuppgift syftar till att låta eleverna uttrycka sin kreativitet och tillämpa vad de har lärt sig.

Citat

“Ord är, förstås, en av de mest kraftfulla och påverkningsfulla vapen som mänskligheten har.” — Nelson Mandela, 1994. Detta citat belyser vikten av språk och hur litteratur kan påverka våra tankar och känslor, vilket är centralt när vi analyserar och skapar noveller.

Nästa lektion

Förslag på tema för nästa lektion: “Från novell till film – hur berättelser kan anpassas”. Denna lektion syftar till att undersöka skillnaderna och likheterna mellan noveller och deras filmiska adaptationer, samt att få eleverna att tänka kritiskt om adaptationens betydelse för berättandet.


Modern Tillbaka-knapp
×