Lektion. Åk. 9. Bild – Konst i Sociala Medier

Lektionsplanering: Konst i Sociala Medier

Årskurs: 9
Ämne: Bild
Tema: Konst i Sociala Medier: Hur Plattformar Påverkar Konsten

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Denna lektion syftar till att utforska hur sociala medier påverkar skapandet och spridningen av konst, med särskilt fokus på HBTQ+-konst och aktivism. Eleverna kommer att få en förståelse för hur digitala plattformar kan fungera som verktyg för konstnärer.

Kunskapskrav

Eleven kan analysera och diskutera hur sociala medier påverkar konstuttryck och spridning. Dessutom visar eleven förmåga att skapa och publicera eget digitalt konstverk med ett budskap relaterat till HBTQ+-frågor.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till Konst i Sociala Medier (10 min)

  • Diskutera vilka sociala medieplattformar som används för att dela och skapa konst (t.ex. Instagram, TikTok, Pinterest).
  • Genomgång av hur plattformarna kan påverka synligheten och spridningen av konst och dess budskap.
  • Visa exempel på HBTQ+-konstnärer som framgångsrikt använder sociala medier för att nå en bred publik.

Gruppdiskussion: För- och nackdelar med Sociala Medier (15 min)

  • Dela in eleverna i grupper för att diskutera fördelar och nackdelar med sociala medier som en plattform för konst.
  • Samla in idéer från grupperna och diskutera gemensamt hur sociala medier kan hjälpa eller hindra konstnärer.
  • Reflektera över hur sociala medier kan ge röst åt marginaliserade grupper, inklusive HBTQ+-gemenskapen.

Praktisk Övning: Skapa Digitalt Konstverk (20 min)

  • Eleverna får skapa ett digitalt konstverk med hjälp av plattformar som Canva, Procreate eller en annan digital programvara.
  • Temat ska vara relaterat till HBTQ+-frågor och kan inkludera affischer, illustrationer eller memes.
  • Läraren ger vägledning och support under skapandeprocessen och diskuterar hur man kan effektivt använda sociala medier för att publicera sina verk.

Dela och Diskutera (5 min)

  • Eleverna presenterar sina digitala konstverk för klassen.
  • Diskutera vad de har lärt sig om att använda digitala medier och vilka budskap deras verk förmedlar.
  • Reflektera över hur sociala medier kan användas för att driva frågor kring HBTQ+-identitet och rättigheter.

Aktivitet

Som aktivitet ska eleverna förbereda att publicera sina konstverk på valda sociala medieplattformar med en kort beskrivning av deras budskap och vad de vill förmedla. De ska också reflektera över hur de har använt plattformen för att nå sin publik.

Exit-ticket

Hur kan sociala medier påverka hur konst upplevs och sprids?


Modern Tillbaka-knapp