Lektionsplanering
Årskurs: 9
Ämne: Bild
Tema: Måla
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
- Framställning av berättande, informativa och samhällsorienterande bilder om frågor som är angelägna för eleverna.
- Två- och tredimensionellt bildarbete.
- Digitalt skapande och digital bearbetning av fotografier, rörlig bild och andra typer av bilder.
- Rättigheter och skyldigheter samt etiska frågeställningar vid användning och spridning av bilder, inklusive eventuella konflikter mellan yttrandefrihet och integritet.
- Bildanalys av samtida konst- och dokumentärbilder samt konst och arkitektur från olika tider och kulturer.
Betygskriterier
- Eleven framställer olika typer av bilder med delvis genomarbetade uttrycksformer.
- I bildarbetet använder eleven olika tekniker, verktyg och material på ett i huvudsak fungerande sätt.
- Eleven beskriver bilders innehåll och funktion på ett enkelt sätt.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till bildskapande (10 min)
- Diskutera vad bilder är och deras betydelse.
- Presentera målceller för dagens lektion.
- Fråga eleverna om deras erfarenheter av att skapa bilder.
- Förklara vikten av tekniker och material i skapandeprocessen.
- Introducera olika typer av bilder: informativa, berättande och samhällsorienterade.
Teknik och material i bild (10 min)
- Gå igenom olika tekniker som teckning, måleri och digitalt skapande.
- Presentera olika verktyg och material som kan användas.
- Diskutera hur olika tekniker kan påverka uttrycket i en bild.
- Visa exempel på verktyg och material i klassrummet.
- Besvara eventuella frågor om materialval.
Bildanalys och diskussion (15 min)
- Introducera exempel på konst- och dokumentärbilder.
- Låt eleverna diskutera i små grupper vad de ser och hur de tolkar bilderna.
- Gå igenom viktiga begrepp kopplade till bildanalys.
- Diskutera den kulturella betydelsen av bilder genom tiderna.
- Samla in diskussionerna och summera vad som har sagts.
Praktisk övning (15 min)
- Dela ut material och ge instruktioner för en praktisk skapande övning.
- Låt eleverna skapa sina egna bilder utifrån ett givet tema.
- Ge stöd och vägledning under processen.
- Påminn eleverna om att använda de tekniker och material som presenterats.
Ämnesbegrepp
Begrepp | Förklaring | Etymologi |
---|---|---|
Bildframställning | Processen att skapa bilder med olika tekniker och material. | Svensk term, bild – “bild” och framsälla – “skapa”. |
Digital bildbearbetning | Att redigera och bearbeta bilder med hjälp av digitala verktyg. | Digital kommer från latin “digitus” som betyder “finger”. |
Komposition | Arrangemang av element i en bild för att skapa balans och intresse. | Kommer från latin “componere” som betyder “sammanställa”. |
Diskussionsfrågor
- A. Vilka olika budskap kan bilder förmedla, och hur påverkar de vårt sätt att se på världen?
- B. Hur kan vi använda digitala verktyg för att förbättra våra bildskapande processer?
- C. Vilken betydelse har bilder i dagens samhälle och på sociala medier? Diskutera skillnaderna mellan traditionell och digital bildkommunikation.
Aktivitet
Eleverna kommer att genomföra en praktisk övning där de får välja ett tema som är relevant för dem. De ska skapa en berättande eller informativ bild med hjälp av valfria tekniker som målning, teckning eller digitalt skapande. Varje elev får 30 minuter att arbeta med sin bild, och de uppmuntras att tänka på hur de använder färg och form för att förmedla sitt budskap. Tanken är att eleverna ska reflektera över sin egen skapandeprocess och hur olika val kan påverka det slutliga resultatet. Efter lektionen kommer eleverna att få möjligheten att presentera sina verk för klassen och diskutera sina val.
Exit-ticket
- Vilka tekniker använde du i ditt bildskapande?
- Vad inspirerade dig i skapandeprocessen?
- Hur valde du att representera ditt tema?
- Vilka utmaningar stötte du på under arbetet?
- Hur tolkar du dina klasskamraters bilder?
Hemuppgift
Eleverna ska göra en utforskande uppgift där de väljer en bild, antingen en personlig skapelse eller en som de finner inspirerande, och skriver en reflektion över vilka budskap bilden förmedlar samt vilka tekniker och verktyg som använts. Reflektionen ska också inkludera en diskussion om hur bilden påverkar betraktaren och kommunen. Eleverna uppmanas att vara kreativa i sina analyser och tänka på de kulturella och historiska kontexter bilden kan kopplas till.
Citat
”En bild säger mer än tusen ord.” – Fred R. Barnard (1927)
Detta citat illustrerar kraften i visuell kommunikation och betonar hur bilder kan uttrycka idéer och känslor på sätt som ord kanske inte alltid kan. Det knyter an till lektionen genom att påminna eleverna om vikten av att förstå och skapa starka bilder.
Nästa lektion
Förslag på tema för nästa lektion: Kreativ användning av färg i bildskapande. Syftet med nästa lektion är att utforska hur färg kan användas för att påverka känslor och budskap i bilder.